چوچاق یا زولنگ یکی از سبزیجات محلی شمال کشور بوده که به صورت خود رو در جنگل ها می روید. این گیاه بی نظیر دارای خواص بسیار زیادی بوده که شما با مصرف آن می توانید از مزایای بی شمار این سبزی گیاهی بهره مند شوید. نام دیگر چوچاق، زولنگ می باشد که در زیتون پرونده و سبزی مخصوص ماهی شکم پر از آن استفاده می شود.

در زبان فارسی به آن شش شاخ گفته می شود. ولی شما می توانید این گیاه را به صورت خام یا دمنوش میل کنید. در استان های گیلان و مازندران از این گیاه برای غذاهای محلی استفاده بسیار گسترده ای می شود. با دکتر چک همراه باشید…

ترکیبات غنی موجود در سبزی زولنگ یا چوچاق

  • آلفا پی نن
  • اسید فولیک
  • لیمونن
  • تانن
  • قند ساکارز
  • فنل
  • فلاونوئید
  • غنی از آنتی اکسیدان نیز می باشد.

خواص چوچاق در طب سنتی

با توجه به این که این گیاه در شمال کشور می روید، مردم سایر نقاط ایران نمی توانند به راحتی به این گیاه دسترسی داشته باشند مگر اینکه آن را به صورت آنلاین از فروشگاه های اینترنتی تهیه نمایید. اگر علاقمند به استفاده از داروهای گیاهی هستید، پس هر جوری که شده می توانید این گیاه بی نظیر را تهیه کنید. افرادی که به کم خونی دچار هستند می توانند از خواص این گیاه بهره مند شوند. گاهی اوقات ما دچار اسپاسم های عضلانی می شویم که نمی دانیم به طور دقیق منشاء آن از کجاست. برای درمان اینگونه اسپاسم های عضلانی می توانید از این گیاه به صورت خام استفاده کنید. از دیگر خاصیت چوچاخ می توان به خاصیت ادرار آور بودن آن اشاره کرد.

خواص شگفت انگیز گیاه چوچاق و ریشه آن

موارد گفته شده از خواص شگفت انگیز گیاه چوچاخ بوده است اما ریشه آن فواید بی نظیری دارد که می توان به: برطرف کردن عفونت های دندان، انواع عفونت های ادراری، قاعدگی نامنظم، درمان انواع سنگ کلیه و سنگ مثانه و برخی بیماری ها و عارضه های کبدی اشاره کرد.

طریقه مصرف چوچاغ

بهترین روش مصرف، استفاده از این گیاه به صورت طبیعی در سبد سبزیجات می باشد. می توانید آن را به صورت طبیعی همراه با غذا  میل کنید.

نوع دیگر آن استفاده در برخی خوراکی ها و غذاها می باشد. مثل زیتون پرورده، ماهی شکم پر، کوکو سبزی و برخی خورشت هایی که با سبزی تهیه می شود.

اما بی دردسرترین راه مصرف این گیاه، تهیه شده به صورت دمنوش می باشد. شما می توانید به اندازه یک مشت از گیاه خشک شده چوچاخ را به مدت 15 دقیقه دم کرده و بعد میل نمایید. در صورت تمایل برای خوش طعم شدن می توانید آن را با نبات یا عسل میل کنید.

نکته) خانم های باردار بهتر است که از این گیاه در طول دوران بارداری استفاده نکنند، مگر با تجویز پزشک معالج خود.

 

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.