مدیک بلاگ
طب سنتی

خواص خاکشیر

خاکشیر را حتما برای یک بار هم که شده تست کرده اید. معمولا در فصول گرم سال مثل تابستان و اواخر فصل بهار برای رفع عطش و تشنگی افراد ترجیح می دهند که شربت عرق بهار به همراه خاکشیر را مصرف نمایند. اما فواید و خواص خاکشیر صرفا در رفع عطش و تشنگی خلاصه نمی شود. بیایید با هم دیگر بررسی کنیم که این گیاه مفید با بدن ما چه می کند.

از دیگر شربت هایی که به رفع عطش کمک می کند، خاکشیر و آب لیمو است. شما می توانید آب چند لیموی تازه را داخل آب ولرم بریزید و با خاکشیر ترکیب نمایید. یک شربت خانگی و در عین حال ارزان و مقرون به صرفه برای رفع عطش. با دکتر چک همراه باشید…

فواید خاکشیر

حتما شنیده اید که اگر کبد به درستی کار نکند، انواع بیماری ها در سرتاسر بدن به نوبت خود را بروز می دهند. وقتی عملکرد کبد با اختلال رو به رو شود، جوش های صورت یکی از عوارضی است که اعتماد به نفس فرد را مختل می سازد.

حتما در مورد کبد چرب و یا کبد گرم چیزهایی شنیده اید. برای اینکه بتوانید این عارضه را برطرف کنید باید کبد را به طور کامل زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی پاک سازی کنید. یکی از مواد غذایی موثر برای پاک سازی کبد خاکشیر که شما می توانید آن را به شکل نوشیدنی میل نمایید.

خواص خاکشیر ناشتا برای لاغری

چاقی های شکمی غالبا به دلیل مقادیر بالایی از بلغم در بدن می باشد. معمولا کسانی که از غلبه بلغم رنج می برند، شکم بزرگی دارند. البته چاقی دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل آن غلبه بلغم در بدن می باشد. همچنین سودای اضافی نیز منجر به یبوست خواهد شد. برای کمک به تسریع بخشی در لاغری می توانید یک قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک لیوان آب ولرم ترکیب نمایید و صبح ناشتا میل کنید. توصیه می شد که از شکر برای شیرین کردن شربت استفاده نکنید.

خواص خاکشیر برای درمان یبوست

یبوست به عنوان مادر امراض شناخته می شود. وقتی که یبوست درمان نشود، بیماری های مختلفی به بدن شما هجوم می آورند و شاید خودتان ندانید که منشاء این بیماری ها از یبوست است. در بیماری یبوست روده ها تنبل می شوند و بدن دچار کم آبی خواهد شد. حتما شنیده اید به افرادی که یبوست دارند، دائما توصیه می شود که آب بنوشند.

استرس، عصبانیت، بیماری های اعصاب، عدم مصرف و میوه سبزیجات و همچنین عدم دریافت فیبر کافی موجب یبوست خواهد شد.

این عارضه را می توان با روش های خانگی درمان کرد. یکی از این روش ها استفاده از شربت خاکشیر است. برای درمان یبوست با خاکشیر می توانید از شربت خاکشیر و عسل استفاده کنید. بهتر است برای اثر بخشی هر چه بیشتر صبح ناشتا این ترکیب را میل کنید.

همه مواد را با هم دیگر به کمک قاشق ترکیب نموده و میل کنید. دقت کنید که عسل نباید در آب داغ حل شود زیرا برای بدن مضر است. برای ترکیب عسل با آب حتما باید از آب جوشیده ولرم استفاده شود.

نحوه مصرف خاکشیر برای یبوست ناشی از غلبه بلغم و سودا

برای یبوست ناشی از غلبه بلغم حتما خاکشیر را با ترنجبین به همراه یک لیوان آب ولرم ترکیب نمایید و میل کنید. از هر کدام یک قاشق مرباخوری یا غذاخوری کافی می باشد. حتما در شستن خاکشیر دقت کنید تا سنگریزه ها و مواد اضافی در هنگام مصرف جدا شوند.

برای یبوست ناشی از غلبه سودا همین ترکیب را بدون ترنجبین و با مقدار کمی عسل طبیعی ترکیب کرده و میل کنید.

توصیه های کلی در مصرف خاکشیر

طبع خاکشیر در طب سنتی سرد بوده و برای افرادی که دارای مزاج های سوداوی و بلغمی هستند حتما باید با مصلح استفاده شود. پس افراد با مزاج سرد و تر و سرد و خشک بهتر است که خاکشیر را با عسل و عرق نعناع مصرف کنند.

برای خانم های باردار خاکشیر عوارضی ندارد و می توانند بدون هیچ خطری آن را میل کنند. در دوران بارداری یبوست شایع بوده و در صورتی که خانم بارداری بیماری های زمینه ای دیگری نداشته باشد می تواند از این گیاه پر خاصیت استفاده کنند.

 

سوالات متداول

آیا کودکان می توانند خاکشیر میل کنند؟

برای کودک سه سال به بالا معمولا خطری ایجاد نمی کند مگر اینکه کودک از داروی خاصی استفاده کند که با خاکشیر در تداخل باشد. برای کودکان زیر 3 سال مشورت با پزشک متخصص اطفال توصیه می شود.

آیا افراد دارای بیماری زخم معده می توانند از خاکشیر استفاده کنند؟

خیر. برای این افراد مصرف خاکشیر توصیه نمی شود و حتی می تواند منجر به بدتر شدن بیماری شود.

 

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

خواص درمانی گیاه «سنا» از دیدگاه طب سنتی

پزشک
1 ماه قبل

معجزه چای سیر برای کنترل فشار خون بالا

پزشک
6 ماه قبل

بهترین زمان خواب از دیدگاه طب سنتی

پزشک
2 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل