مدیک بلاگ
طب سنتی

خواص جینکوبیلوبا برای سلامتی و بیماری های سخت

جینکوبیلوبا که از هزاران سال پیش در کشور چین با نام پرسیاوشان مویی شناخته می‌شود، درختی است که برای مصارف دارویی گوناگونی پرورش یافته و استفاده می‌گردد. این درخت، نوعی گیاه باستانی است که برخی به خاطر قدمتش، آن را فسیل زنده می‌دانند.

در طب سنتی چینی، از برگ‌ها و دانه‌های این گیاه برای مداوا استفاده می‌شود. با این حال، اخیرا تحقیقات نشان داده است که عصاره برگ‌های این درخت نیز می‌توانند در درمان و تقویت قوای بدن موثر باشند.

امروز در سایت دکتر چک، قصد داریم به مهم‌ترین خواص جینکوبیلوبا و عوارض جانبی مصرف آن بپردازیم. با ما همراه باشید…

خواص جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است.

برگ‌های این درخت، حاوی مقادیر زیادی فلاونوئید و ترپنوئید است. این آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال‌های آزاد بدن را از بین برده و عملیات سم‎زدایی و تبدیل غذا به انرژی را با موفقیت بیشتری انجام می‌دهند.

با این حال، مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان، می‌تواند به تسریع پیری و آسیب به بافت‌های بدن کمک کند. به همین دلیل، حفظ تعادل در مصرف آن مهم است.

جینکوبیلوبا التهاب بدن را از بین می‌برد.

زمانی که بدن با آسیب یا تهاجم یک ماده خارجی مواجه می‌شود، یکی از اولین واکنش‌های آن، فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی و التهاب است. اگر التهاب طولانی مدت شود، آسیب‌های موقتی جای خود را به آسیب‌های دائمی داده و احتمال تخریب DNA وجود دارد.

تحقیقات نشان داده که عصاره جینکوبیلوبا می‌تواند التهاب در بدن انسان و حیوانات را کاهش دهد. بیمارانی که به بیماری‌های بوجود آورنده التهاب مانند آرتروز، سندروم روده تحریک‌پذیر (IBD)، سرطان، سکته، بیماری‌های قلبی و… دچار هستند، می‌توانند پس از کسب صلاح‎دید پزشک، عصاره جینکوبیلوبا را مصرف نمایند.

جینکوبیلوبا به گردش خون و سلامت قلب کمک می‌کند.

مطالعه‌ای که بر روی مصرف‌کنندگان این گیاه انجام شده، نشان می‌دهد که این ماده خوراکی، افزایش فوری جریان خون به سمت نقاط مختلف بدن را به همراه دارد. جینکوبیلوبا می‌تواند سطح اکسید نیتریک در گردش خون را 12% درصد افزایش دهد.

همچنین، برخی تحقیقات دیگر وجود دارند که اثرات جینکوبیلوبا بر روی سلامت قلب و مغز و جلوگیری از سکته مغزی را نشان می‌دهند. یکی از دلایل این تاثیرات، می‌تواند خواص ضد التهابی جینکوبیلوبا باشد.

جینکوبیلوبا باعث بهبود اختلالات روانپریشی و زوال عقل می‌شود.

این گیاه با کاهش اضطراب و استرس، به درمان علائم بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از پیری کمک می‌کند. البته، نتیجه مصرف این دارو برای همه افراد یکسان نبوده است.

تحقیقی که از 21 مطالعه بدست آمده نشان می‌دهد که عصاره جینکوبیلوبا، می‌تواند قابلیت‌های عملکردی را در افرادی که به آلزایمر خفیف دچار هستند، افزایش دهد. همچنین، افرادی که از این عصاره برای مدت زمان 22 الی 24 هفته استفاده کرده‌اند، کاهش علائم زوال عقل قابل توجهی را نشان داده‌اند.

این اثرات می‌تواند به دلیل افزایش جریان خون در مغز باشد.

جینکوبیلوبا باعث بهبود عملکرد و بهزیستی مغز می‌شود.

برخی از مطالعات در افرادی که عصاره جینکوبیلوبا را مصرف کرده‌اند، بهبود عملکرد و بهزیستی مغز را نشان می‌دهد. با این حال، هنوز مطالعات جامعی که نشان دهد این گیاه می‌تواند توانایی ذهنی افراد را بهبود بخشد، انجام نشده است.

اضطراب را کاهش می‌دهد.

از آنجایی که جینکوبیلوبا حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است، می‌تواند به درمان استرس و اضطراب کمک کند. در طول یک مطالعه، به 170 نفر از افرادی که دارای اضطراب عمومی بودند، 240 الی 480 میلی گرم جینکوبیلوبا داده شد. افرادی که بالاترین دوز را دریافت کردند در مقایسه با افراد دیگری که دارونما را دریافت کردند، 45% کاهش اضطراب را گزارش کرده بودند.

به درمان افسردگی کمک می‌کند.

یک بررسی حیوانی بر روی موش‌هایی که در شرایط استرس‌زا نگهداری می‌شدند، انجام شد. گروهی که عصاره جینکوبیلوبا را دریافت کرده بودند، کمتر از گروهی که آن را دریافت نکرده بودند، تحت تاثیر شرایط عاطفی قرار گرفتند.

افسردگی، وضعیت پیچیده‌ای است که می‌تواند در اثر استرس زیاد ایجاد شود. مصرف جینکوبیلوبا می‌تواند شدت علائم افسردگی را کمتر کند.

باعث تقویت چشم می‌شود.

یک تحقیق انجام شده بر روی افرادی که مبتلا به گلوکوم بوده‌اند، نشان داد که مصرف جینکوبیلوبا می‌تواند به افزایش جریان خون چشم و دید بهتر بیماران کمک کند.

به درمان سردرد و میگرن کمک می‌کند.

یکی از محبوب‌ترین درمان‌ها برای سردرد و میگرن در طب سنتی چینی، جینکوبیلوبا است. دلیل این اثر می‌تواند خواص ضد التهابی و سرشار از آنتی اکسیدان بودن آن باشد. در صورتی که سردرد ناشی از استرس، کاهش جریان خون، و اتساع بیش از حد رگ‌های خونی باشد، جینکوبیلوبا می‌تواند در رفع آن بهتر عمل کند.

علائم آسم و COPD را بهبود می‌بخشد.

مطالعات بر روی افرادی که به علائم آسم و بیماری‌های التهابی تنفسی (مانند COPD) دچارند، نشان می‌دهد که مصرف جینکوبیلوبا می‌تواند به کاهش التهاب مجاری هوایی و همچنین افزایش ظرفیت هوای ریه کمک کند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد سطح ترکیبات التهابی در بزاق افرادی که این گیاه را مصرف کرده‌اند، کمتر از افرادی است که داروهای سنتی را مصرف کرده بودند. بدین صورت، مصرف جینکوبیلوبا می‌تواند به درمان علائم آسم و بیماری‌های التهابی تنفسی کمک کند.

باعث کاهش علائم PMS می‌شود.

در یک تحقیق اولیه، افرادی که از عصاره جینکوبیلوبا استفاده کرده بودند، 23% کمتر از افرادی که این عصاره را مصرف نکردند، دچار علائم PMS شدند.

به درمان اختلالات عملکرد جنسی کمک می‌کند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند مصرف این ماده، می‌تواند در رفع اختلالات عملکرد جنسی (مانند میل جنسی کم یا اختلال نعوظ) موثر باشد. این گیاه می‌تواند سطح اکسید نیتریک خون را بهبود بخشد و به گردش خون بدن کمک کند. از این رو، می‌تواند به درمان برخی از اختلالات جنسی، کمک کند.

عوارض جانبی جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا مانند هر ماده دارویی دیگری، دارای عوارض جانبی است. با اینکه مصرف کم این ماده می‌تواند بی‌خطر باشد، اما مواردی وجود داشته که حتی مصرف کم آن نیز، توانسته آسیب جدی به افراد وارد کند.

به طور مثال، افرادی که به داروهای خاص یا گیاهان حاوی آلکیل فنول حساسیت دارند، نباید جینکوبیلوبا را مصرف کنند. همچنین، بهتر است قبل از مصرف این ماده، با یک پزشک مشورت کنید و شرایط پزشکی خود و دلیل مصرف جینکوبیلوبا را به او توضیح دهید و از او بخواهید خطرات احتمالی را به شما شرح دهد.

برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی احتمالی مصرف جینکوبیلوبا، عبارتند از:

همچنین، جینکوبیلوبا می‌تواند با دسته داروهای زیر تداخل داشته باشد:

اشکال مختلف جینکوبیلوبا

جینکوبیلوبا در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مختلف، به صورت‌های زیر در دسترس عموم قرار دارد:

هشدار: به هیچ وجه دانه‌های جینکوبیلوبا خام را مصرف نکنید؛ چرا که سمی هستند.

این گیاه دارای دوز استاندارند نیست. با این حال، شواهد نشان می‌دهند که دوز ایمن این دارو 120 الی 240 میلی گرم در روز (این دوز در طول روز تقسیم می‌شود و یکباره مصرف نمی‌شود) است.

در صورتی که می‌خواهید تاثیر این ماده را امتحان کنید، عاقلانه است که با دوز کمتر شروع کرده و در صورتی که بدن‌تان تحمل آن را داشت و عوارضی مشاهده نکردید، به تدریج دوز را افزایش دهید.

اثر این دارو معمولا تا 6 هفته پس از مصرف آن نمایان می‌شود.

هشدار: از آنجایی که تحقیقاتی بر روی مصرف دوز بالاتر از 600 میلی گرم انجام نشده است، بهتر است بیشتر از این میزان را مصرف نکنید.

 

سخن پایانی

جینکوبیلوبا نوعی گیاه باستانی است که از هزاران سال پیش تاکنون، در طب سنتی چینی برای درمان بسیاری از بیماری و بهبود وضعیت سلامت بدن استفاده شده است. برخی از رایج‌ترین خواص این ماده عبارتند از بهبود سلامت قلب و مغز، بهبود سلامت چشم، کاهش استرس و اضطراب، کاهش التهاب، سرشار از آنتی اکسیدان و…

با این حال، مصرف این ماده در برخی از افراد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خاصی شود. بهتر است قبل از شروع مصرف جینکوبیلوبا، با پزشک خود درباره لزوم، نحوه و میزان مصرف آن مشورت کنید.

 

 

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

چرا باید در تابستان بیشتر خاکشیر بخوریم؟

پزشک
8 ماه قبل

درمان مدیکال: معرفی 9 داروی گیاهی برای اختلال نعوظ افراد

پزشک
1 سال قبل

خواص هلیله سیاه + موارد مصرف و فواید

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل