مدیک بلاگ
طب سنتی

خواص ترنجبین + مزایا و موارد مصرف

انواع گیاهان دارویی در طب سنتی می توانند درست همانند یک داروی شیمیایی اثرگذاری بسیار قوی برای بدن در پی داشته باشند. اما در خصوص داروهای گیاهی باید روند مصرف را به صورت متمادی و در مدت زمان بیشتری ادامه دهید تا از اثرات شگفت انگیز آن برخوردار شوید. ترنجبین یکی از گیاهان دارویی بوده که خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد. هیچ می دانستید که این گیاه پرخاصیت را می توانید به نوزادان نیز بدهید؟ البته باید در این خصوص احتیاط کرد. با دکتر چک همراه باشید تا بیشتر درباره خواص ترنجبین صحبت کنیم…

ترنجبین چیست؟

دیده اید که بر روی برگ گیاهان و همچنین برخی البسه در هنگام غروب شبنم می نشیند؟ حالا تصور کنید که ترنجبین به صورت شبنم بر روی گیاه خارشتر می نشیند و حشرات این شیرابه ها را میل می کنند و یک ماده پرخاصیت به دست می آید که همینک در سراسر جهان برای تولید دارو مورد استفاده وسیعی قرار گرفته است.

ما عسلی داریم به نام عسل ترنجبین که زنبورهای عسل آن را میل نموده و عسلی به این ماده را تولید می کند. اصولا زنبور هر گیاهی را میل کند عسلی به همان نام تولید می گردد.

ترنجبین طعم شیرین قندی دارد و زنبورهای عسل عاشق این گیاه هستند. ماده ای که بر اثر مکیدن زنبور عسل حاصل می گردد، عسلک نام دارد.

ترکیبات موجود در ترنجبین

مزاج شناسی

در طب سنتی هر کدام از گیاهان دارای طبع مخصوصی هستند و گیاه ترنجبین دارای طبع گرم و تر بوده و برای افراد دموی مزاج مناسب نیست. در طب سنتی افراد دموی دارای طبع گرم و تر، افراد صفراوی دارای طبع گرم و خشک، افراد سوداوی دارای طبع سرد و خشک و افراد بلغمی دارای طبع سرد و تر می باشند.

اگر دارای مزاج قالب بلغم هستید می توانید از این گیاه مصرف کنید.

مزایای ترنجبین

در خصوص درمان جوش های صورت باید گفت که این گیاه به طور تخصصی جوش های صورت را به طور کامل برطرف نمی نماید و شما باید به درمان های تخصصی روی آورید و یا پاکسازی مزاج انجام دهید.

خواص ترنجبین برای مردان

آقایانی که از مشکلات ناباروری رنج می برند می توانند از این گیاه به صورت شربت مصرف کنند. برای تقویت قوای جنسی بسیار مفید می باشد. آقایانی که از کمبود اسپرم رنج می برند و یا اسپرم تضعیف شده ای دارند، می توانند ترنجبین میل کنند.

ترنجبین برای چی خوبه

احتمالاً متوجه شده اید که بیشتر نوزادان از بدو تولد دچار عارضه زردی هستند، وضعیتی که تقریباً سه روز پس از تولد ظاهر می شود. در این حین خانواده به فکر بستری نوزاد هستند و برخی نوزادان در دستگاه بستری می شوند. اما می توان با مصرف ترنجبین این عارضه را برطرف نمود. در مورد میزان و اندازه مصرف با پزشک متخصص طب سنتی مشورت نمایید.

نسخه ای فوق العاده برای درمان زردی نوزاد

گیاه ترنجبین دستگاه گوارش نوزاد را تخلیه و پاکسازی می کند. برای این کار باید نصف قاشق غذاخوری از گیاه ترنجبین را در نصف لیوان آب جوش خیس کنید. پس از این که مدت زمانی سپری گردید، حالا باید مواد به دست آمده را صاف کنید و به نوزاد بدهید تا زردی او برطرف گردد.

پاکسازی کبد

هیچ می دانستید بسیاری از بیماری هایی که به آن مبتلا می شویم ریشه در عدم کارکرد صحیح کبد دارد. وقتی که کبد مثل آیینه صاف باشد، کمتر به بیماری های خاص دچار خواهید شد.

مخلوط خاکشیر و ترنجبین داروی مفیدی برای پاکسازی کبد و درمان کبد چرب است، اما افراد صفراوی مزاج و با مزاج گرم و خشک نباید زیاد از این گیاه استفاده کنند.

برای تاثیر پذیری و ایجاد خاصیت بیشتر، توصیه می شود که این گیاه را صبح ناشتا میل کنید. علاوه بر پاکسازی کبد، به درمان یبوست نیز کمک خواهد کرد.

درمان سنگ کلیه

ترنجبین خاصیت پاک کنندگی و تصفیه کنندگی دارد و برای دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در بدن بسیار مفید است.
با وجود خواصی که ترنجبین بر روی کبد و کلیه دارد، حقایق اثبات شده ای وجود ندارد که بگوید ترنجبین برای درمان زخم معده و بیماری های معده مفید و موثر است یا خیر.

اما برای درمان سنگ کلیه می توانید شربت ترنجبین را میل کنید. همچنین توصیه می کنیم صبح ناشتا مقداری خاکشیر را در آب بجوشانید و به آن ترنجبین و خارشتر اضافه کنید. این ترکیب برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید است.

درمان بوی بد دهان

یکی از علل بوی بد دهان سردی معده است. وقتی که معده به سمت سردی گرایش پیدا کند، دهان دچار بوی بد می شود و شما باید برای رفع این مشکل معده خود را گرم کنید. برای گرم کردن معده توصیه می کنیم که از ترنجبین استفاد کنید.

یکی از خواص ترنجبین پاکسازی کننده بدن است و می تواند تا حدودی سردی معده را رفع کند. با درمان سردی معده و پاکسازی دستگاه گوارش بوی بد دهان نیز از بین می رود.

چگونه ترنجبین را مورد استفاده قرار دهیم؟

اگر به خوردن انواع دمنوش و عرقیجات گیاهی علاقه ای ندارید، پیشنهاد می کنیم که عسل ترنجبین اصل را تهیه کرده و میل کنید. اگر سوداوی و یا بلغمی مزاج هستید حتما باید عسل را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

خواص ترنجبین آن قدر زیاد بوده که دارای مشتقات بسیار زیادی است و در صنعت آرایشی و دارویی از آن استفاده گسترده ای خواهد شد.

موارد منع مصرف

افرادی که به بیماری های زیر مبتلا هستند و یا در صورت داشتن هر نوع حساسیتی نباید از این گیاه مصرف کنند:

در حالت کلی توصیه می کنیم که در مصرف این گیاه زیاده روی نکنید؛ چرا که منجر به بروز اسهال خواهد شد. البته افرادی که به طور دائم و از کودکی به یبوست مبتلا هستند ممکن است این بیماری آن ها را تهدید نکند.

 سوالات متداول

آیا افراد سالخورده و پیر می توانند ترنجبین مصرف کنند؟

درصورتی که بیماری زمینه ای نداشته باشند و یا دچار زخم معده نباشند، بله می توان از خواص ترنجبین بهره برد.

در صورتی که نوزاد به بیماری شل بودن دریچه معده دچار باشد باز هم می توان از خواص آن بهره مند شد؟

بهتر است در این خصوص با پزشک متخصص اطفال و پزشک متخصص طب سنتی مشورت نمایید. وضعیت نوزاد باید مورد بررسی قرار گیرد.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

شکر تیغال مرحمی بر التهابات ریوی

پزشک
12 ماه قبل

چرا باید در تابستان بیشتر خاکشیر بخوریم؟

پزشک
9 ماه قبل

ضرورت ارتقای ساختار طب ایرانی در وزارت بهداشت

پزشک
8 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل