در فصل سرماخوردگی همه ما به دنبال راهکاری هستیم تا به سرعت از شر این بیماری خلاص شویم. به همین دلیل به نوشیدن دمنوش های متفاوتی روی می آوریم. از قدیم گفته اند که گل گاو زبان و چهار تخمه برای دوران سرماخوردگی بسیار معجزه آزاست و یا به اصطلاح اسپند روی آتش است. اما بد نیست دمنوش بادرنجبویه با نبات را نیز امتحان کنید!!! در این مقاله از سایت دکتر چک به خواص بادرنجبویه پرداخته ایم. با ما همراه باشید…

بادرنجبویه در طب سنتی

این گیاه دارای طبع گرم و خشک است و برای افراد سوداوی مزاج مصرف آن توصیه می شود. همانطور که در مقالات پیشین اشاره نمودیم، سوداوی ها افرادی با طبع سرد و خشک هستند و برای متعادل شدن مزاج خود باید از مواد غذایی دارای طبع گرم و تر و گرم و خشک استفاده نمایند. این گیاه از خانواده نعناع بوده و به سرعت رشد می کند. هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان از این گیاه برای آماده سازی انواع دمنوش ها بکار گرفته می شود. می توان آن را تنها و یا به صورت ترکیبی با گیاهان دیگر میل کرد. نام دیگر این گیاه وانگ بو است که در میان بومیان شمال کشور به این نام شناخته می شود.

خواص بادرنجبویه

  • مفید برای قلب و معده
  • درمان هرگونه وسواس و اضطراب
  • مفید برای آرامش روح و روان
  • درمان انواع اختلالات خواب
  • درمان سندروم روده تحریک پذیر
  • درمان یبوست
  • تقویت عضلات قلب
  • ضد عفونی کننده بدن
  • باز کننده رگ های قلب
  • خوشبو کننده موثر دهان
  • مفید برای لثه و دندان ها
  • مفید برای کسانی که از بیماری های اعصاب رنج می برند
  • ترمیم کننده قوی زخم ها در مدت زمانی کوتاه
  • برای درمان انواع دردهای مفاصل بادرنجبویه انتخاب خوبی است. معمولا از سنین میانسالی به بعد دردهای عضلانی در برخی نقاط بدن آغاز می گردد و باید از رژیم غذایی سالمی پیروی نمایید.
  • در صورتی که به تنگی نفس و سرفه های مزمن دچار هستید بد نیست دمنوش بادرنجبویه را امتحان کنید. برای درمان برونشیت و انواع التهاب ریه این دمنوش می تواند موثر واقع گردد.
  • درمان زخم حشرات یا برطرف کردن جای نیش آن ها با استفاده از روغن موضعی بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه آن قدر زیاد بوده که شاید ما نتوانیم همه خواص آن را به طور یکجا توضیح دهیم. برای درمان ضعف های عضلانی بسیار مفید و موثر واقع شده و می تواند خستگی را از تن برهاند. اگر دائم از استرس و اضطراب رنج می برید، بادرنجبویه بنوشید.

طریقه مصرف بادرنجبویه

بادرنجبویه را می توانید به دو شکل دمنوش و عرقیجات میل کنید. عرق بادرنجبویه در عطاری ها به فروش می رسد. مقداری از عرق این گیاه را داخل استکان بریزید و ما بقی استکان را با آب پر کنید. روزانه از این نوشیدنی میل کنید.

اما در طب سنتی توصیه شده است که بادرنجبویه را به شکل دمنوش میل کنید. به اندازه کف دست از گیاه خشک شده بادرنجبویه را با یک الی دو لیوان آب جوش ترکیب نمایید و بر روی سماور یا کتری قرار دهید تا دم بکشد. بعد از حدود یک ربع دمنوش شما آماده است. اگر طعم آن برای شما خوشایند نیست می توانید آن را با نبات میل کنید.

در صورتی که به نوشیدن عرقیجات گیاهی و دمنوش علاقه ای ندارید، این گیاه را پودر کنید و بر روی سالاد بریزید و نوش جان کنید. درست همانند نعناع خشک شده که طعمی عالی به سالادها خواهد داد.

در شمال ایران از این گیاه به عنوان وارنگ بو یاد می گردد. در فصل تابستان و در ماه های تیر و مرداد این گیاه در شمال ایران می روید و حتی دیده شده است که در جنگل ها به صورت خود رو رشد می کند. به دلیل طعم بی نظیر این گیاه از آن در ترکیب سبزیجات، برای پر کردن شکم مرغ و ماهی و درست کردن انواع خورش ها استفاده می شود.

باید به مقدار کم این گیاه را با سبزیجات دیگر ترکیب کرد زیرا استفاده بیش از حد ممکن است غذا را تلخ کند. در سبزی کوکویی و انوال دلال ماست و ترشی ها از وارنگ بو به مقدار کم استفاده می شود.

مضرات استفاده از بادرنجبویه

بادرنجبویه می تواند اشتهای شما را افزایش دهد که این امر می تواند برای سلامتی مضر باشد. به طور کلی توصیه می شود در مصرف آن زیاده روی نکنید. در صورت استفاده بی رویه با علائم زیر مواجه خواهید شد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • تحریک پذیری
  • برای افرادی که به بیماری تیروئید مبتلا هستند این گیاه می تواند مضر باشد.
  • توصیه می شود که خانم های باردار به طور کل از این گیاه استفاده نکنند.

خواص دمنوش بادرنجبویه و به لیمو

بادرنجبویه می تواند برای پوست، شادابی و طراوت آن بسیار مفید و موثر واقع شود. اگر دوست ندارید به چین و چروک زودرس دچار شوید، پیشنهاد می کنیم بادرنجبویه میل کنید.

درمان سردرد های عصبی با نوشیدن دمنوش بادرنجبویه و به لیمو امکان پذیر است. به لیمو برای سوء هاضمه و سردرد هایی که فقط یک طرف سر را درگیر می نمایند می تواند انتخاب ایده آلی به شمار رود. پس اگر از آن دست افرادی هستید که دائم به سردرد دچار می شوید، پیشنهاد ما استفاده از دمنوش ترکیبی بادرنجبویه و به لیمو است.

برای افراد سوداوی توصیه می شود که از این دمنوش استفاده کنند. اگر در بدن انسان غلبه سودا اتفاق بیفتد، فرد دچار غم زدگی می شود و شاید دیده باشید که برخی افراد بد خلق می شوند. در فصل پاییز غلبه سودا بسیار زیاد بوده و باید حتما از دمنوش ترکیبی به لیمو و بادرنجبویه استفاده کنید.

برای دخترانی که در سنین بلوغ بد اخلاق می شوند، خواص بادرنجبویه می تواند موثر واقع گردد.

لوسیون بادرنجبویه برای زیباسازی پوست

لوسیون برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه برای از بین بردن خشکی پوست بسیار مفید است. استفاده از عصاره بادرنجبویه روند پیری پوست را در انسان به تاخیر می اندازد. برای تهیه این کرم گیاهی در ابتدا لازم است برگ ها و جوانه های بادرنجبویه را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را صاف کرده و بگذارید تا خنک شود. می توانید این لوسیون را با یک پنبه تمیز روی صورت خود بمالید و یا یک دستمال نخی آغشته به این عصاره را روی صورت خود کمپرس کنید.

با مصرف این گیاه از شر دردهای پریودی یا قاعدگی خلاص شوید

دردهای قاعدگی گاهی اوقات بسیار شدید بوده به طوری که فرد را از پا می اندازد. خواص بادرنجبویه در این جا نمود پیدا کرده است. علائم قاعدگی و درمان دردهای قبل از قاعدگی را می توان تا حدودی با این گیاه تسکین داد. از برگ های بادرنجبویه به عنوان یک داروی رایج برای درمان قاعدگی دیررس در زنان استفاده می شود.

برخی از خانم ها دیر پریود می شوند و یا قاعدگی نامنظم دارند.

 این گیاه روند گردش خون و انتقال آن به ناحیه رحم را افزایش می دهد و در نتیجه مدت زمان قاعدگی را تنظیم می کند. برای این منظور می توانید از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید. توصیه می کنیم که این دمنوش را دو بار در روز مور استفاده قرار دهید.

کرم های پوستی حاوی بادرنجبویه برای استفاده موضعی

در بالا اشاره نمودیم که این گیاه عفونت، حساسیت و زخم را بهبود می بخشد. برخی شرکت های آرایشی اقدام به تولید این کرم نموده اند. اگر به تبخال دچار شده اید می توانید این کرم موضعی را 4 بار در روز بر روی محل زخم تبخال بمالید تا روند درمان تکمیل شود. برای کودکان زیر 2 سال استفاده از این کرم گیاهی حاوی بادرنجبویه مجاز نمی باشد.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.