خانواده موفق از دیدگاه روانشناسی چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از سوالاتی که در خصوص خانواده ها و روابط آن ها پیش می آید این است که خانواده موفق از دیدگاه روانشناسی چه ویژگی هایی دارند..باید اشاره کنیم نمی توان خصوصیاتی مشترک را برای تمامی خانواده ها در نظر داشت اما می توانیم به برخی ویژگی ها و نشانه هایی اشاره کنیم که نشان از خانواده ای صمیمی و با نشاط می باشد.

در ادامه نیز به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم که می تواند جهت شناخت خانواده های نزدیک و صمیمی موثر باشد.

ویژگی های خانواده های شاد و خوشحال چیست؟

خانواده های شاد و موفق نیز قانون و فرمول خاصی را برای کنار هم شاد بودن به کار نمی برند بلکه تنها یاد گرفته اند با یکدیگر چگونه رفتار کنند تا رابطه خوبی با هم داشته باشند.

مراجعه به مشاور خانواده بسیار می تواند در این امر موثر باشد زیرا از نظر مشاوران خانواده، خانواده هایی که رابطه خوبی با یکدیگر دارند دارای ویژگی های رفتاری مطلوبی هستند که در طی زمان با تکرار این رفتارها توانسته اند میزان بروز مشکلات و اختلافات خانوادگی را کاهش دهند..

در جلسات مشاوره خانواده تاکید می گردد که والدین الگوی بسیار مهمی برای فرزندان خود هستند بنابراین مهم است والدین از خود شروع کرده و رابطه شان را با یکدیگر بهبود ببخشند و به مرور رابطه خوبی که بین والدین نقش دارد بر فرزندان آن ها تاثیر مثبتی داشته و ایشان هم یاد می گیرند چگونه باید در محیط خانه و حتی بیرون نیز رفتار صحیحی داشته باشند.

1.والدین الگوهای رفتاری یکدیگر را بشناسند

بسیار مهم است که سبک تربیتی والدین با یکدیگر مشترک باشد و والدین هر دو از یک سبک تربیتی منحصر به فرد برای تربیت فرزندان خود استفاده نمایند..خانواده موفق از دیدگاه روانشناسی خانواده ای است که به سبک تربیتی فرزند خود اهمیت زیادی می دهند و اجازه نمی دهند کودک از تجربیات ناگواری فرضا کتک خوردن از والدین و..بهره مند گردد تا بر احساسات و هیجانات کودک در دوران بزرگسالی تاثیراتی منفی داشته باشد.

بنابراین والدین موفق از یک سبک تربیتی استفاده می کنند تا کودک در تناقض قرار نگرفته و بداند که مقصود و هدف والدین از سبک تربیتی شان چیست فرضا اینگونه نباشد که مادر، کودک را تشویق به بازی با همسالان خود کرده و پدر، فرزند خود را به سبب بازی با دوستانش در حیاط سرزنش کند و..

2.اعضای خانواده رابطه نزدیکی با هم دارند

اعضای خانواده همگی با هم رابطه خوبی دارند. با هم شوخی می کنند. می گویند، می خندند برای هم وقت می گذارند و اوقاتی را صرف تفریح و خوش گذرانی با یکدیگر می کنند و دور از فضای مجازی چند ساعتی را نیز در کنار هم از زندگی لذت می برند.

3.گوش شنوای یکدیگر هستند

فرقی نمی کند کدام یک از اعضای خانواده نیاز به شنیده شدن داشته باشد اعضای خانواده خصوصا والدین به یکدیگر گوش می دهند و به قولی به همدلی یکدیگر می پردازند. منظور از همدلی درک کردن همدیگر می باشد..زمانی که اعضای خانواده بتوانند ناراحتی ها و دغدغه ها، خوشحالی ها و اهداف خود را به یکدیگر بدون ترس از تمسخر و قضاوت بیان کنند می توانند خانواده موفقی از دیدگاه روانشناسی باشند.

4.از نقطه ضعف یکدیگر سوء استفاده نمی کنند

طبیعتا هر یک از انسان ها دارای نقطه ضعف هایی هستند بنابراین نیاز است اعضای خانواده از ترس ها و نقاط ضعف یکدیگر استفاده نکرده و به یکدیگر کمک کنند تا بر ترس ها و نقاط ضعف خود غلبه کنند.

5.همراه و یاور هم هستند

خانواده ای که رابطه نزدیکی دارند در هر شرایطی در کنار یکدیگر هستند و در سختی ها و خوشی ها یکدیگر را رها نکرده و بالعکس به هم کمک می کنند تا در هر شرایطی با کمک یکدیگر از موانع عبور کرده و مسیر بهتری را برای یکدیگر رقم بزنند.

6.از یکدیگر حمایت می کنند

خانواده موفق از دیدگاه روانشناسی از یکدیگر حمایت می کنند، یکدیگر را رشد می دهند؛ یکدیگر را به سبب استعدادهایشان تشویق می کنند و..این خانواده از نظر روانشناسی موفق هستند زیرا به جای اینکه پشت یکدیگر را خالی کنند مسیر رشد و ترقی را برای هم فراهم می کنند.

7.به یکدیگر عشق می ورزند

اعضای خانواده عشق و محبت خود را به یکدیگر تقدیم کرده و چه به صورت کلامی و چه فیزیکی عشق و علاقه شان را به یکدیگر نشان می دهند. فرضا فرزند می تواند والدین خود را در آغوش گرفته و از آن ها بابت زحماتشان تشکر کند و..بنابراین محبت کردن به یکدیگر و عشق ورزیدن بسیار می تواند بر روابط اعضای خانواده با یکدیگر موثر باشد.

8.به یکدیگر احترام می گذارند

خانواده که رابطه خوب و موفقی با یکدیگر دارند به هم احترام می گذارند..از کوچک ترین عضو خانواده تا بزرگترین عضو آن نیز به صورت متقابل به یکدیگر احترام می گذارند. منظور از احترام این است که بر سر یکدیگر داد و فریاد نمی زنند، با یکدیگر بد رفتاری نمی کنند، از حرف های ناسزا استفاده نکرده و به هم توهین نمی کنند.

9.تربیت صحیح خانواده

خانواده هایی که رابطه خوبی با یکدیگر دارند بر اساس قوانینی خاص به تربیت فرزندان خود می پردازند ولیکن سبک تربیتی شان به حدی نیست که سبب گردد فرزند دارای محدودیت زیادی بوده و احساس بدی را تجربه نماید بلکه سبک تربیتی شان به نوعی است که به فرزند خود اعتماد زیادی داشته و به جای محدودیت ایجاد کردن برای فرزند خود نیز به او یاد می دهند در هر شرایطی چه عملکردی داشته باشد و چگونه رفتار کند و..

به طور کل فرزندان در عین آزادی نیز بر اساس چهارچوب هایی رفتار می کنند که هیچ دل آزردگی برای ایشان ایجاد نمی کند.

10.حل مشکلات به جای دعوا و سرزنش

زمانی که به هر دلیلی والدین و اعضای خانواده با یکدیگر به اختلاف می خورند به جای سرزنش کردن یکدیگر و دعواهای طولانی مدت، با یکدیگر صحبت می کنند..والدینی که از دیدگاه روانشناسی رابطه موثر و خوبی با فرزندان خود دارند به هیچ عنوان در مقابل فرزندان خود با یکدیگر دعوا نکرده و در خلوت خود با هم صحبت می کنند.

خانواده هایی که سعی می کنند اشتباهات فرزند خود را با نصحیت و گفتگو حل کنند بسیار می توانند از پیشگیری از بروز مجدد این اشتباه جلوگیری کنند در حالی که قصد دارند مطمئن تر به این مسئله بپردازند تنها کافیست از جلسات مشاوره روانشناسی بهره مند گردند.

و..

خانواده موفق خانواده ای است که به علایق، عواطف، هیجانات و خواسته های یکدیگر اهمیت می دهند و به جای دوری از هم، رابطه نزدیکی را با یکدیگر برقرار می سازند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.