انجام اولین عمل بینی در ایران به 50 سال پیش باز می گردد و امروزه به یکی از رایج ترین و متداول ترین جراحی های زیبایی در ایران تبدیل شده است. اما همچنان نگرانی و ترس هایی در خصوص جراحی بینی با داروی بیهوشی و عوارض پس از آن مطرح است. خیلی از افراد دوست دارند بدانند که آیا انجام این جراحی با بی حسی موضعی امکان پذیر است ؟ در چه شرایطی بهتر است از داروی بیهوشی استفاده شود ؟ آیا بیمار در طول استفاده از داروی بی حسی متوجه فرآیند جراحی می شود ؟ برای دریافت پاسخ سوالات زیر با ما تا ادامه این مطلب همراه باشید ؛ چرا که قصد داریم همه چیز را درباره جراحی بینی ترمیمی و عمل زیبایی بینی با بی حسی و بدون بیهوشی برای شما عزیزان شرح دهیم.

عمل بینی

عمل بینی با بی حسی موضعی بهتر است یا داروی بیهوشی ؟

ممکن است این تصور وجود داشته باشد که چون در جراحی بینی با بی حسی موضعی از داروی بیهوشی استفاده نمی شود ، این روش جراحی مناسب تر بوده و با نتایج بهتری همراه است ؛ در حالی که همیشه این طور نیست. داروهای بیهوشی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند ، نسبت به گذشته با عوارض کمتری همراه هستند ، این عارضه ها نیز موقت بوده و در طی مدت زمان کوتاهی برطرف می شوند ، در ضمن باید به این نکته اشاره نمود که تمامی افراد دچار عارضه های جانبی ناشی از داروی بیهوشی نمی شوند. در واقع برای انتخاب روش بیهوشی ، جراح بینی به این مسئله توجه دارد که چه میزان تغییراتی لازم است در بینی ایجاد شود ، همچنین شرایط جسمانی بیمار در نظر گرفته می شود و مدت زمان تقریبی عمل زیبایی بینی نیز تخمین زده می شود. سپس جراح بر اساس موارد فوق مشخص می کند بهتر است جراحی بیمار با بیهوشی انجام شود یا داروی بی حسی ! در شرایطی که بیمار وضعیت جسمانی خوبی داشته باشد ، مدت زمان انجام عمل طولانی باشد و جراحی با پیچیدگی های زیادی همراه باشد ، لازم است حتما جراحی بینی بیمار تحت بیهوشی عمومی انجام شود که اغلب در جراحی بینی های ترمیمی نیز همین طور بوده ؛ چرا که مدت زمان انجام این نوع جراحی ها نسبت به جراحی اولیه طولانی تر بوده ؛ زیرا عمل با پیچیدگی های زیادی همراه است و باید از پیوند غضروفی برای ترمیم و اصلاح بینی استفاده شود. حال در شرایطی که مدت زمان انجام جراحی کوتاه باشد ، بینی فرد به تغییرات زیادی نیاز نداشته باشد و یا در مواردی که بیمار به دلیل شرایط جسمانی که دارد ، بیهوشی برای او امکان پذیر نباشد ، می توان از بی حسی موضعی برای انجام این جراحی کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که در کنار استفاده از داروی بی حسی ، از داروهای آرام بخش نیز استفاده می شود ، که این امر موجب می شود تا بیمار در طول انجام جراحی زیبایی بینی به خواب عمیقی فرو رفته و از فرآیند رینوپلاستی اطلاعی پیدا نکند.

عمل بینی بدون بیهوشی چگونه انجام می شود ؟

برای انجام جراحی بینی ، بدون استفاده از داروی بیهوشی ، از بی حسی موضعی استفاده می شود. به صورت کلی در شرایطی که فرایند جراحی طولانی باشد ، لازم است حتما از داروی بیهوشی استفاده شود ؛ در غیر اینصورت می توان پروسه جراحی را با استفاده از داروی بی حسی موضعی در مدت زمان کوتاهی انجام داد. انجام عمل جراحی به کمک بی حسی موضعی با مزیت های زیادی همراه است و خطرات جراحی معمولی را ندارد ، از این رو این جراحی برای افرادی که ترس زیادی از بیهوشی دارند و یا به بیماری خاصی مبتلا هستند و ممکن است استفاده از داروی بیهوشی برای آن ها خطرناک باشد ، کاربرد دارد. به منظور انجام عمل بینی بدون بیهوشی که در اصطلاح پزشکی به آن تامی سنت نیز گفته می شود ، لازم است بیمار به کمک داروی آرام بخش به خواب راحتی فرو رفته تا متوجه فرآیند جراحی نشود. برخلاف جراحی بینی با داروی بیهوشی که این دارو داخل رگ تزریق می شود ، در این روش داروی بی حسی به زیر پوست بیمار تزریق خواهد شد که این موضوع احتمال بروز بسیاری از خطرات و عوارض جراحی را به حداقل می رساند. ذکر این نکته لازم است که انجام عمل بینی ترمیمی و یا جراحی زیبایی بینی بدون بیهوشی نیازمند توانایی ، مهارت و تبحر و تجربه بهترین جراح بینی است. ناگفته نماند که گاه بیمار به خواب سطحی فرو رفته و می تواند در طی انجام عمل جراحی با پزشک صحبت نماید و تا حدودی از پروسه جراحی اطلاع پیدا کند ؛ عمل های جراحی بینی در زمان های گذشته نیز به همین صورت انجام می شد.

مزیت های جراحی بینی با بی حسی موضعی

جراح بینی در شرایط خاص جراحی بینی را با داروی بی حسی موضعی انجام می دهد. از جمله مزیت های عمل بینی بدون بیهوشی به موارد زیر می توان اشاره نمود :

عفونت ناشی از زخم کمتر است ؛ چرا که تکنیک تامی سنت ، خاصیت باکتریواستاتیک دارد ؛ از این رو هیچ گونه عفونتی در ناحیه زخم ها ایجاد نمی شود.

بیمار حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی را تجربه نمی کند.

با توجه به هوشیاری ، بیمار می تواند در طول پروسه جراحی با پزشک همکاری داشته باشد.

از انجایی که داروی داخل رگ تزریق نمی شود ، عمل بینی بدون بیهوشی ایمن در نظر گرفته می شود.

بیمار کبودی و تورم زیادی را بعد از جراحی تجربه نمی کند ؛ به همین علت می توان گفت دوره نقاهت جراحی بینی بدون بیهوشی کوتاه تر است.

به دلیل عدم استفاده از داروی بیهوشی ، انجام این جراحی در مطب پزشکی نیز امکان پذیر می باشد.

مدت زمان انجام جراحی کوتاه است.

بیمار می تواند با توجه به نظر خود از فرآیند جراحی اطلاع داشته باشد یا به خوابی عمیق فرو برود.

منبع : https://javdanimd.com/

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.