ارتودنسی نوعی درمان دندان پزشکی است که باعث صاف و مرتب شدن دندان ها می شود و مشکلات بایت همچون نامرتب بودن سطح تماس دندانهای بالا و پایین با یکدیگر را اصلاح می کند.

از وسیله ارتودنسی که معمولاً در داخل دهان قرار می گیرد، در درمان ارتودنسی دندان استفاده می شود تا دندان ها یا فکها در موقعیت بهتری در دهان قرار گیرند. یکی از روش های رایج ارتودنسی سیم گرفتن دندان ها یا همان براکت است که در این روش به هر دندان قطعه فلزی کوچکی چسبیده می شود و یک سیم فلزی به آن ها وصل می شود و درنهایت دندان‌ها سیم کشی می شوند. هرچند به اینگونه براکت که به آن براکت فلزی می‌گویند فقط یکی از انواع گوناگون وسیله های ارتودنسی است.

دوره های درمان ارتودنسی به واسطه روش های جدید ارتودنسی کوتاه شده اند و این راهی مناسب برای بیماران است تا زودتر به نتیجه ای که می خواهند برسند. سن و سلامتی جسمی افراد در روش ارتودنسی تعیین کننده خواهد بود.

در ادامه با روش های جدید ارتودنسی دندان آشنا می شوید و با اطلاعاتی که را در اختیارتان میگذاریم با آشنایی بهتری می توانید برای این درمان اقدام نمایید.

ارتودنسی دندان به روش دیمون

یکی از جدیدترین روش های ارتودنسی، دیمون می باشد که دو جنس براکت فلزی و سرامیکی در آن استفاده می شوند. در ارتودنسی دیمون براکت ها می توانند به طور خودکار باز و بسته شوند و این قابلیت را دارند که با مکانیسم لغزشی مزیت های بی شماری را در روند درمان بوجود آوردند.

در این روش دندان ها با سرعت بالاتری به سمت جایگاه درست خود حرکت می کنند که به همین دلیل مدت زمان درمان تا حد زیادی کمتر خواهد شد. البته باید بدانید با وجود سرعت بالا، فشار بسیار کمی به دندان ها اعمال می شود، اما با وجود همین فشار اندک تاثیرگذاری براکت های دیمون روی دندان ها فوق العاده است.

مزایای ارتودنسی دیمون

  • ارتودنسی دیمون طول درمان کوتاه تری نسبت به روش های معمولی ارتودنسی دارد.
  • این روش درد بسیار کمتری را برای بیماران به نسبت ارتودنسی فلزی معمولی ایجاد می کند.
  • در این روش بیمار تعداد جلسات کمتری به کلینیک ارتودنسی مراجعه می کند.
  • با وجود تاثیرگذاری خوب و بالای براکت های دیمون، اما فشار زیادی به دندان ها وارد نمی کنند.

ارتودنسی اینویزیلاین

این روش که یکی از جدیدترین و مورد پسندترین روش های ارتودنسی نامرئی می باشد، با استفاده از پلاک های شفاف و متحرکی انجام می گیرد.

مزایای ارتودنسی اینویزیلاین

یکی از مهمترین مزیت های ارتودنسی اینویزیلاین، نامرئی بودن آن است . به همین دلیل افرادی که به دلیل داشتن موقعیت های اجتماعی خاص نمی خواهند تا براکت های ارتودنسی را روی دندان های خود داشته باشند، بسیار از این روش استقبال کرده اند.

از دیگر مزیت پلاک های این روش، متحرک بودن آن ها است. بیمار می تواند در مواقع غذا خوردن، مسواک زدن و در برخی از شرایط خاص، پلاک را از دهان خود خارج کند.

البته نکته مهمی که در رابطه با متحرک بودن آن باید در نظر داشته باشید، این است که زمان استفاده از پلاک را به درستی رعایت کرده و در استفاده از آن سهل انگاری نداشته باشید. زیرا به دست آمدن نتیجه درمان به همکاری شما با متخصص ارتودنسی بستگی دارد.

معایب ارتودنسی اینویزیلاین

در حال حاضر می توان گفت که هزینه درمانی بالاتری نسبت به دیگر روش ها دارد.

نتیجه گرفتن از درمان به همکاری دقیق و مستقیم بیمار با ارتودنتیست بستگی دارد و اگر بیمار آن ها رعایت نکند، می توان هزینه و طول درمان خود را افزایش داده و همچنین نتیجه مطلوبی را به دست نیاورد.

متحرک بودن احتمال آسیب دیدگی و گم شدن دستگاه را افزایش می دهد.

در صورت بروز هر مشکلی، لازم است تا مجددا از دندان ها قالب گرفته شده و پلاک خاص ساخته شود که می تواند صرف وقت و هزینه مضاعفی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

این روش برای درمان ناهنجاری ها و مشکلات شدید دهان و دندانی کارایی موثری ندارد.

میکرو اسکرو یا مینی ایمپلنت

اسکرو به معنی یک پیچ بسیار کوچک و ریز می باشد که از سمت لثه به درون استخوان فک وارد شده تا همانند نوعی لنگر برای حرکت دندان ها مورد استفاده قرار بگیرد. اصلی ترین کاربرد این روش ارتودنسی نوین، بستن فاصله بین دندانی و اصلاح دندان های کج و نامرتب می باشد. میکرو اسکرو سبب می شود تا یک و یا چند دندانی که دچار ناهنجاری هستند، بدون حرکت دیگر دندان ها به طرف موقعیت درست خود حرکت کنند.

جالب است بدانید که وقتی این ابزار کارآمد درون دهان قرار می گیرد، درمان ناهنجاری های فکی را راحت تر و آسان تر می کند. برخی از مواقع درمان بعضی مشکلات فکی تنها به کمک جراحی ممکن است، اما این روش می تواند بدون نیاز به جراحی در بسیاری از موارد اثر مطلوبی داشته باشد.

مزایای روش میکرو اسکرو

  • در این روش می توان تنها سبب حرکت یک و یا چند دندان مورد نظر بدون حرکت سایر دندان ها شد.
  • کارایی موثری برای بستن فاصله بین دندان ها دارد.
  • می تواند نقش بسیار موثری در درمان انحرافات و چرخش های دندانی داشته باشد.
  • برداشتن آن از دهان هیچ دردی برای بیمار به همراه ندارد.
  • میکرو اسکرو ها از جنس تیتانیوم بوده که با بدن سازگاری بسیار بالایی دارند.

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 – 26640907 – 26640957

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.