جزیره هرمز یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری در ایران است. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی جزیره هرمز ، بهترین زمان سفر به جزیره، صنایع دستی و غذاهای معروف، بهترین رستوران ها آشنا خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر از جزیره زیبای هرمز در ادامه همراه ما باشید.

تاریخچه جزیره هرمز

از نظر زمین‌شناسی عمر جزیره هرمز را تا حدود ۶۰ میلیون سال نیز تخمین زده‌اند. طبقات رسوبی و آتشفشانی سطح جزیره، هرمز را به عنوان یک معجزه زمین‌شناسی به جهانیان شناسانده. طبقات نمکی به صورت تپه‌هایی قسمت اعظم جزیره را پوشانده‌ و لقب گنبد نمکی خلیج فارس را برای هرمز رقم زده‌اند.

تاریخچه جزیره هرمز

از نظر تاریخ و انسان‌شناسی نیز هرمز سرگذشت جالبی دارد. ۷۰۰ سال پیش، مغولان به شهری در دهانه رود میناب حمله کردند که امروزه آن را با نام هرمزِ کهن می‌شناسیم. اهالی این شهر نخست به قشم و سپس به جزیره‌ای در دهانه خلیج فارس گریختند. آنها شهر کوچکی بنا کردند و نامش را به یاد سرزمین اولیه خود هرمز گذاشتند.

هنگامی که شاه اسماعیل، از دو سو درگیر جنگ با ازبک‌ها و عثمانی بود، آلفونسو د آلبوکرک -سردار پرتغالی- با شش رزم‌ناو و نزدیک به ۵۰۰ دریانورد، هرمز را فتح کرد. آن زمان ایران هنوز نیروی دریایی قدرتمندی نداشت؛ بنابراین جزیره‌های خلیج فارس یکی پس از دیگری فتح شدند و با عقد معاهده میان شاه صفوی با پرتغالی‌ها، سلطان جزیره ناچار به فرمان‌بری از بیگانگان شد.

پس از فتح جزیره در سال ۹۱۳ خورشیدی، استحکامات و قلعه‌های بزرگ پرتغالی‌ها در گمبرون (بندرعباس فعلی)، هرمز و سایر جزیره‌های خلیج ساخته شدند و سلطه پرتغال بر خلیج فارس که یکی از سه شاهراه بازرگانی دریایی جهان به شمار می‌رفت کامل شد؛ اما ساکنان جزیره آرام نماندند و بارها سر به شورش برداشتند تا سرانجام ۱۱۸ سال بعد هنگام اوج قدرت شاه عباس صفوی، امام قلی خان حاکم فارس با حمایت انگلستان گمبرون و هرمز را باز پس گرفت.

جاهای دیدنی جزیره هرمز

بیشتر بخوانید: مقاله اتفاقی نادر برای آب‌وهوای تهران/ شاخص آلودگی هوا در پایتخت

معرفی جاهای دیدنی جزیره هرمز

دره مجسمه ها

یکی از جاذبه های هرمز که گردشگران را تحت تأثیر قدمت و فضای خاصّ خود قرار می‌دهد دره مجسمه ها است. این منطقه که در بخش جنوب غربی جزیره قرار دارد یکی از زیباترین پدیده‌های زمین‌شناسی در جنوب ایران است که میلیون‌ها سال قدمت دارد.

دلیل نام‌گذاری این مکان دیدنی با عنوان دره ستاره ستون‌ها، صخره‌ها و عوارض طبیعی مختلفی است که با ظاهری ویژه و تخیّل برانگیز پیش چشم گردشگران خودنمایی می‌کنند. این سنگ‌ها و صخره‌ها میلیون‌ها سال در عمق دریا قرار داشته‌اند. پس از عقب‌نشینی آب دریا این منطقه به قسمت خشکی ملحق شده و سنگ‌ها و صخره‌های سر برآورده از آب میلیون‌ها سال در معرض بادهای شدید و باران‌های سیل‌آسا قرار گرفته‌اند.

دره مجسمه‌ها یکی از جاذبه های دیدنی هرمز در محدوده‌ای به طول بیش از یک کیلومتر است. صخره‌های تراش‌خورده بر اثر وزش باد و بارش باران اشکال مختلفی پدید آورده‌اند که شبیه به تندیس‌هایی از انسان، حیوانات و موجودات افسانه‌ای هستند. هر یک از گردشگران با قوه تخیل خود تندیس و مجسمه‌ای خاص از این هنرنمایی دست طبیعت در ذهن می‌سازد. یکی از بهترین جاذبه های هرمز که باید از آن دیدن کرد دره اسرار آمیز مجسمه‌ها است.

پرتگاه غروب از جاهای دیدنی جزیره هرمز

پرتگاه غروب جزیره هرمز

برای آخرین مورد از دیدنی های جزیره هرمز ، پرتگاه غروب را در نظر گرفته‌ایم. در بخش‌های جنوبی جزیره هرمز می‌توانید یک ساحل صخره‌ای را پیدا کنید که با نام «پرتگاه غروب» شناخته می‌شود. این منطقه دارای چشم‌انداز شگفت‌آور و محسورکننده‌ای است که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

همان‌گونه که از نام آن پیدا است، پرتگاه غروب بهترین مکان برای دیدن غروب خورشید است. با بالا رفتن از صخره‌ها می‌توانید منظره‌ی بی‌نظیری را در روبه‌رویتان ببینید که بدون شک تا آخر عمر در ذهن‌تان باقی خواهد ماند. اگر گذرتان به جزیره هرمز افتاد، بازدید از پرتگاه غروب و آسمان سرخ آن را فراموش نکنید!

ساحل لاک‌پشت‌ها

ساحل لاک پشت جزیره هرمز

از دیگر دیدنی های جزیره هرمز باید به سراغ ساحل لاک‌پشت‌ها برویم. این ساحل دارای صخره‌های بزرگ و استواری است، و به همین دلیل با نام «دیواره‌ی خلیج فارس» هم شناخته می‌شود.

یکی از ویژگی‌های بنیادین این ساحل، وجود لاک‌پشت‌های دریایی است که زیبایی محسورکننده‌ای دارند. زندگی این لاک‌پشت‌ها حسابی به خطر افتاده و دیگر نمی‌توان آن‌ها را در سواحل ایران دید، ولی جزیره هرمز خانه‌ی بسیار مناسبی برای آن‌ها است و به‌نوعی بهشت لاک‌پشت‌های دریایی به شمار می‌رود.

خلیج فارس دارای گونه‌های مختلفی از لاک‌پشت‌های دریایی است، و دو گونه از آن‌ها با نام‌های «لاک‌پشت دریایی سبز» و «لاک‌پشت منقار عقابی» در جزیره هرمز تخم‌گذاری می‌کنند. بهترین زمان برای دیدن این لاک‌پشت‌ها ماه‌های اسفند تا فروردین است. در طول این مدت لاک‌پشت‌ها تخم‌گذاری می‌کنند و با گذشت چند هفته می‌توان لاک‌پشت‌هایی را دید که سر از تخم درآورده‌اند و به‌سوی دریا حرکت می‌کنند. این لاک‌پشت‌ها در حال انقراض هستند و به همین دلیل اهمیت بالایی برای زیست‌گاه و پوشش جانوری جزیره هرمز دارند.

شما در این ساحل می‌توانید ساعت‌ها در آلاچیق‌ها بنشینید، از دیدن ساحل، دریا، آسمان و نور خورشید، و همچنین لاک‌پشت‌های ظریف و دریایی لذت ببرید.

دره رنگین کمان

پرآوازه‌ترین مورد از دیدنی های جزیره هرمز ، دره رنگین‌کمان است که دارای سنگ‌ها و کانی‌ها رنگارنگ بوده و چشم‌انداز بی‌نظیر و خیره‌کننده‌ای را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این دره، که دارای بیش از ۷۰ طیف رنگی است و به همین دلیل نام رنگین‌کمان برای آن انتخاب شده، در جنوب غربی جزیره هرمز قرار دارد و از زیبایی‌های فوق‌العاده‌ی این جزیره محسوب می‌شود.

تنوع رنگی این دره بسیار زیاد است و از جنس سنگ‌ها و کانی‌ها نشأت می‌گیرد. این چشم‌انداز به‌اندازه‌ای زیبا و چشم‌نواز است که با خواندن یک نوشته نمی‌توانید درکش کنید. پس بهترین کار این است که در سفرتان به جزیره هرمز، حتما سری به دره رنگین‌کمان بزنید و این بهشت رنگارنگ را به چشم ببینید!

ساحل سرخ هرمز از جاهای دیدنی جزیره هرمز

یکی از عجیب ترین جاذبه های هرمز که در طول سال توجه گردشگران بسیاری را به این منطقه جلب می‌کند ساحل خاک سرخ هرمز است. چنانچه اشاره شد خاک جزیره هرمز به‌دلیل برخورداری از املاح و ترکیبات مختلف دارای طیف‌های رنگی متنوع و فراوانی است. اوج این نمایش رنگی حیرت‌انگیز در ساحل سرخ یا ساحل خوراکی است.

دلیل نام‌گذاری این ساحل زیبا با این عنوان رنگ سرخ خاک این منطقه است که در مقایسه با سایر قسمت‌های جزیره نمود بیشتری دارد. این خاک سرخ‌رنگ به‌دلیل برخورداری از املاح و مواد معدنی مغذّی به‌عنوان طعم‌دهنده و ادویه در غذاهای محلی هم استفاده می‌شود و به آن گِلک یا دلک گفته می‌شود.

ساحل سرخ که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری جزیره هرمز است در جنوب این جزیره قرار دارد. رنگ‌آمیزی خیره‌کننده و زیبای این ساحل تصاویری که از سطح سیاره مریخ ارسال می‌شود را تداعی می‌کند. ترکیب رنگ‌ها با اکسید آهن یک ساحل رنگی و سرخ پدید آورده که تا چند متر در دریا هم پیشروی کرده است.

این امر سبب می‌شود تا موج‌هایی که به ساحل سرخ می‌رسند قرمز و خون‌مانند باشند. پیاده‌روی در این ساحل اعجاب‌انگیز و بکر و تماشای غروب زیبای خلیج فارس در این فضای شاد و آرامش‌بخش سبب شده تا ساحل سرخ به یکی از بهترین جاذبه های جزیره هرمز تبدیل شود.

موزه دکتر نادعلیان

ش یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی در جزیره هرمز است که گرچه قدمت زیادی ندارد، به‌دلیل معرفی فرهنگ بومی و غنی این منطقه به‌خصوص به گردشگران خارجی بسیار جالب توجه است. این موزه توسط دکتر احمد نادعلیان در سال ۱۳۸۸ با نام هنرمندسرا تاسیس شد. سپس بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ طراحی جدید و نوسازی در آن صورت گرفت و به نام موزه گالری دکتر نادعلیان آغاز به کار و شروع به نمایش آثار هنری، فرهنگی و بومی مردم جزیره هرمز به عموم گردشگران کرد.

موزه دکتر نادعلیان در محل منزل شخصی دکتر نادعلیان در جزیره هرمز قرار دارد و به همین دلیل مردم بومی جزیره هرمز از این موزه گالری با نام خانه دکتر نیز یاد می‌کنند. آثار هنری موجود در این موزه ضمن نمایش در معرض عموم به فروش نیز می‌رسند.  علاقه‌مندان به آثار و صنایع دستی هنری بومی می‌توانند از این مجموعه بازدید و خرید کنند.

موزه دکتر نادعلیان محل برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز هست و بسیاری از بومیان جزیره هرمز در این موزه گالری آموزش هنری می‌بینند. در طول سال‌های گذشته نمایشگاه‌هایی از آثار مشترک و انفرادی دکتر نادعلیان در این موزه برگزار شده‌اند که مورد توجه و استقبال هنرمندان و عموم مردم قرار گرفته‌اند.

درآمد حاصل از این نمایشگاه‌ها برای حمایت از اشتغال‌زایی مردم بومی جزیره هرمز و تحصیل دانش‌آموزان دختر در این جزیره صرف می‌شود. بازدید از این موزه گالری ضمن آشنایی با فرهنگ بومی و آثار محلی جنوب ایران برای گردشگران، تاثیر بالایی در رونق اشتغال مردم جزیره هرمز نیز خواهد داشت؛ پس در سفر به جزیره هرمز حتما زمانی را به بازدید از موزه دکتر نادعلیان اختصاص دهید.

قلعه پرتغالی ها از جاهای دیدنی جزیره هرمز

قلعه پرتغالی‌ها یکی از بناهای تاریخی جزیره هرمز است که در قسمت شمالی این جزیره و نزدیک به تنگه هرمز قرار دارد. این قلعه تاریخی یکی از آثار به جا مانده از دوره حضور نیروهای متجاوز پرتغالی در جنوب ایران است و بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد.

قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز به دست «آلبو کرک» پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی بنا شد و ۱۱۵ سال بعد «امام قلی خان» آن را تصرف کرد. از این قلعه در گذشته به‌جز استفاده نظامی برای سکونت خانواده‌های افسران پرتغالی نیز استفاده می‌شد. قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز به‌دلیل موقعیت کاربردی ویژه‌ بسیار مورد توجه نیروهای نظامی غربی قرار داشت. پرتغالی‌ها این بنا را برای حفاظت بیشتر از مستعمره خود در هند و تسلط بر خلیج فارس و اقیانوس هند بنا کرده بودند.

در حال حاضر اختلاف نظرهایی برای حفظ حریم قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز وجود دارد که سبب اعتراض علاقه‌مندان به آثار تاریخی در این منطقه شده است. داخل قلعه پرتغالی‌ها توپ‌های جنگی و بقایای ساختمان‌ها و برجک‌ها به چشم می‌خورند و این قلعه اشراف و چشم‌انداز مناسبی به جزیره هرمز دارد. نام قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

گنبد نمکی

گنبدهای نمکی گونه‌ای پدیده‌ی زمین‌شناختی بوده و در واقع لایه‌های بزرگ نمک زیرزمینی هستند که به طرف سطح زمین حرکت کرده و شکلی گنبدوار به خود گرفته‌اند. ایران دارای گنبدهای نمکی بسیاری است که جدا از ارزش اقتصادی، از ارزش توریستی و گردشگری هم بهره‌مند هستند. یکی از این گنبدهای نمکی در جزیره هرمز قرار دارد.

گنبد نمکی هرمز در بخش پایانی شرق خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد. چشم‌انداز شگفت‌انگیز در کنار قدمت بالای این گنبد، سالانه گردشگران بسیاری را به‌سوی جزیره هرمز می‌کشاند.

پس از دره رنگین‌کمان نوبت به کوه برفی می‌رسد که یکی دیگر از دیدنی های جزیره هرمز است. در مسیر گذر از دره رنگین‌کمان به‌سوی دره مجسمه‌ها، با کوهی ویژه روبه‌رو خواهید شد که بلافاصله نظر شما را جلب می‌کند.

دره رنگین‌کمان و سایر مناطق جزیره هرمز دارای خاک‌های رنگین هستند و مانند بوم‌های رنگارنگ نقاشی به نظر می‌رسند. ولی این کوه مانند یک بوم نقاشی، که هنوز رنگی روی آن قرار نگرفته، دیده می‌شود و سفیدی خیره‌کننده‌ای دارد.

کوه برفی سراسر از نمک شکل گرفته و به دلیل همین سنگ نمک‌ها است که ظاهری برف‌مانند پیدا کرده و با نام کوه برفی شناخته می‌شود.

فرش خاکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز

یکی از جاهای دیدنی هرمز که توسط انسان ایجاد شده است فرش خاکی زیبای این جزیره است. این فرش یک طرح ابتکاری جالب توجه است که توسط گروهی پنجاه نفره از هنرمندان استان هرمزگان و با تکیه بر ظرفیت‌های طبیعی جزیره هرمز طراحی شده است. در طراحی و اجرای این فرش‌های عظیم بر سواحل جزیره هرمز از خاک‌های رنگی و گران‌بهای هرمز به‌عنوان ماده اصلی استفاده شده است.

ترکیب این خاک‌های رنگی به‌منظور خلق نقوش و تصاویر فرش‌ها هر چشمی را خیره می‌کند. این فرش‌های بزرگ خاکی با الهام از فرهنگ غنی و اصیل ایران و به‌ویژه سرزمین‌های جنوبی کشور، اشعار حکیم خیّام به‌عنوان نمادی از ادبیات ایران، موسیقی بومی جنوب و حیات وحش این منطقه طراحی شده‌اند. تصاویری از سازها و ادوات موسیقی جنوب، حیوانات بومی منطقه مانند آهوی جبیر و لاک‌پشت پوزه‌عقابی در کنار مفاهیمی برگرفته از اشعار و ادبیات جلوه بی‌نظیری به این فرش‌ها داده است.

فرش خاکی یکی از جاذبه های هنری و فرهنگی هرمز است که کار ساخت آن‌ها از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۶ به طول انجامید. طراحی و اجرای این پروژه در هفت مرحله صورت گرفت و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرد. در هر یک از این مراحل این فرش با یکی از نمادها یا رسوم و باورهای بومی هرمز نام‌گذاری شده است. فرش خاکی یکی از جاذبه های دیدنی جزیره هرمز است که هر یک از پروژه‌های آن در مراحل مختلف بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مربع مساحت داشته است.

ساحل سنگ مرغان

ساحل‌های زیبای جزیره هرمز تمامی ندارد. یکی دیگر از این ساحل‌های زیبا «سنگ مران» نام دارد که بدون شک باید در فهرست بهترین مکان های دیدنی جزیره هرمز جای بگیرد. گردشگران بسیاری به جزیره هرمز و این ساحل سفر می‌کنند تا از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرند و خاطراتی به‌یادماندنی برای خود و خانواده‌شان به ارمغان بیاورند.

فرش خاکی هرمز که بالاتر به آن اشاره کردیم نیز در همین منطقه قرار دارد و به اهمیت و زیبایی دو چندان آن می‌افزاید. همچنین امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری در این ساحل وجود دارد که اوقات خوشی برای مسافران ایرانی رقم می‌زنند. در این ساحل می‌توانید شاهد دریای نیل‌گون، غروب زیبای آفتاب و پرندگان دریایی گوناگون باشید. پس یادتان باشد حتما دوربین عکاسی با خودتان ببرید!

دشت آهوان هرمز

دشتی که در هرمز آهو‌‌ها در آن جست و خیز می‌کنند به دشت آهو‌ان معروف است. امکان مشاهده آهوی زیبای ایرانی از فاصله نزدیک که در سطح جزیره آزادانه در حال زیست است، یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به حساب می‌آید. اهالی محل با آهو‌ها رفتار مناسبی دارند و آنها نیز در میان دشت کوچک هرمز می‌دوند و به هر سو می‌روند.

غذاهای محلی جزیره هرمز

یکی از بهترین قسمت های سفر به هر شهری می تواند چشیدن غذاهای محلی آن ها باشد. جزیره هرمز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و غذاهای محلی بسیار لذیذ و خوش طعمی دارند. اگر به هرمز سفر کردید پیشنهاد می شود حتما از نان های محلی آن ها که تالابه و تموشی نام دارند، برای صبحانه تهیه و میل کنید.

یکی از غذاهای محلی و بسیار پرطرفدار جزیره هرمز، قلیه ماهی می باشد و آن را با ماهی تازه درست می کنند. اغلب غذاهای محلی جزیره هرمز دریایی بوده و برای طبخ آن ها از ادویه جات مخصوص مانند خاک رنگی استفاده می کنند و از خواص شگفت انگیز و درمانی این ادویه بهره می برند.  از دیگر غذاهای محلی هرمز می توان به ماهی، دوپیازه میگو، پودینی، خرچنگ و صدف نام برد که بسیار لذیذ و خوش طعم می باشند. این منطقه غذاهایی دارد که شاید تا به حال اسم آن ها را هم نشنیده باشید، در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم:

زیبون

از آنجایی که در اغلب غذاهای جنوبی و مخصوص جزیره هرمز از ماهی تازه استفاده می شود، در تهیه زیبون نیز ماهی داخل آن می ریزند. همچنین وجود سیب زمینی های داخل غذا توانسته طعم جدیدی به آن ببخشد. ماهی هایی را که برای تهیه زیبون در نظر گرفته اند را با ادویه های جنوبی طعم دار و سپس سرخ می کنند. برنج هم برای این غذا دم کرده و میل می کنند. زیبون بسیار برای سلامت بدن مفید است.

بلالیت

در جزیره هرمز برای وعده صبحانه نیز از غذاهای بسیار لذیذ و مقوی استفاده می کنند. یکی از آن ها بلالیت نام دارد که برای تهیه آن از مواد غذایی نظیر ماکارانی، روغن، شکر، شیره خرما، گلاب، هل و زعفران به کار می برند. این غذا می تواند برای صبحانه بسیار انرژی بخش و مقوی باشد.

هواری

از دیگر غذاهای محلی جزیره هرمز که طرفداران بسیاری دارد و خوش طعم نیز می باشد، هواری نام دارد. در طبخ این غذا ماهی تازه را با ادویه های جنوبی تند، سرخ می کنند و سبزی های تازه مانند گشنیز و شنبلیله را با پیاز و سیر تفت می دهند و در نهایت ماهی را به آن اضافه می کنند. برنج را با مواد تهیه شده دم می کنند. محلی های هرمز هواری را با نام ماهی پلو نیز می شناسند که یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای آن ها محسوب می شود.

بهترین رستوران های جزیره هرمز

بهتر است پیش از سفر به جزیره هرمز با چندتا از بهترین رستوران های این جزیره آشنا شویم، تا زمانی که به هزمز سفر کردیم برای صرف غذاهای خوش طعم و لذیذ به سر وقت آن ها برویم و اوقات خوبی را در آن ها سپری کنیم و از غذاهای محلی آن ها سفارش دهیم. در ادامه با برخی از این رستوران ها آشنا می شویم:

آشپزخانه خنجی زاده

آشپزخانه خنجی زاده درواقع خانه ی یکی از بومیان جزیره هرمز بوده و غذاهای بسیار لذیذ محلی در آن طبخ می شود. غذاهای دریایی که در این خانه میل می کنید را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد.

کافه گلک

کافه گلک یکی از رستوران های خوش نام جزیره هرمز بوده که می توانید با مراجعه به آن وعده های صبحانه، ناهار و شام را میل کنید. دکوراسیون این کافه بسیار دلنشین بوده و یکی از نکات جالب توجه کافه گلک این است که در آن غذاهای گیاه خواری نیز سرو می شود.

بازار جزیره هرمز و سوغاتی های آن 

خرید کردن همیشه بخش اصلی همه سفرها بوده است. فرقی ندارد بخواهید سوغاتی برای عزیزانتان بخرید یا قصد خرید یک یادگاری از سفر برای خودتان دارید. سر زدن به بازارهای محلی شهرهای دیگر حال و هوای خاصی دارد. خریدن سوغاتی ها و صنایع دستی که با دستان هنرمند هموطنانمان ساخته شده، حس بسیار خوبی دارد.

اصلا انگار این سوغاتی بخشی از آن شهر هستند که با خود به خانه می آوریم. اما از هرمز چه سوغاتی هایی می توان خرید؟

هوای گرم جزیره هرمز باعث شده اهالی آن از لوازم حصیری به وفور استفاده کنند. سینی‌های گرد و بزرگ به نام سپ، گلدان های حصیری، ظروف میوه و ظرف نان و … بخشی از محصولات حصیری هستند که در این جزیره تولید می‌شود. تقریبا در تمام بازار جزیره هرمز می توانید محصولات حصیری را پیدا کنید.

از دیگر سوغاتی های جذاب و خوش رنگ و لعاب جزیره هرمز می توانیم ادویه‌های خوش عطر و خوش رنگ جنوبی را به شما معرفی کنیم. استفاده از این ادویه‌ها عطر و طعمی تکرار نشدنی به غذاهای شما خواهد داد. احتمالا طعم اصیل این ادویه ها را در شهر خودتان پیدا نمی کنید. پس حتما هر کدام که دوست دارید را به مقدار لازم بخرید تا بعدا پشیمان نشوید!

گلیم بافی، رودوزی، سوزن دوزی، ساخت ساز سنتی، توربافی، گرگور بافی و… بخشی از هنر دستان زنان جزیره هرمز است که شما می‌توانید به عنوان سوغات برای عزیزان خود بیاورید. نقش حنا زدن در شهرهای جنوبی کشورمان را فراموش نکنید. پیدا کردن حناهای واقعی و خوش رنگ، یعنی حناهای واقعی که اثری از رنگ های شیمیایی در آن ها وجود ندارد، کار ساده ای نیست.

اما اگر به شهرهای جنوبی سفر کرده باشبد، بانوهای هنرمند جنوبی را مخصوصا در نزدیکی ساحل می بینید که با انگشتان هنرمندشان در عرض چند دقیقه، زیباترین نقوش را به صورت فی البداهه روی دستتان می کشند.

تفریحات جزیره هرمز

قایق سواری:

قایق‌سواری از جذاب‌ترین تفریحات در هر جزیره‌ای است. با کرایه ساعتی یکی از قایق موتوری‌ها در اسکله این فرصت را دارید که دور‌‌تا‌‌دور جزیره را بگردید و از منظر متفاوتی به ساحل و جزیره نگاه کنید.

غواصی:

مدرسه غواصی هرمز در دو سطح مبتدی و پیشرفته کلاس غواصی برگزار می‌کند و علاقه‌مندان به‌ صورت تفریحی و یا در قالب تورهای غواصی می‌توانند زیبایی‌های زیر آب را تماشا کنند.

دوچرخه سواری:

می توانید جنب قلعه پرتغالی‌ها، دوچرخه کرایه کنید و دور تا دور جزیره گشتی جانانه داشته باشید.

پرنده نگری:

عقاب ماهیگیر و پرندگان بومی در این جزیره زیاد به چشم می‌خورند و پرنده‌های مهاجری مانند مرغان ماهی‌خوار یا کاکایی، سلیم، باکلان، حواصیل، آبچلیک و پرستوی دریایی نیز در سفر طولانی خود مدتی را نیز در جنگل‌های مانگرو در شمال جزیره به سر می‌برند.

نقش حنا:

زیباترین یادگار جزیره هرمز برای دختران و زنان نقش حنایی است که دختران جزیره به صورت بداهه آن را روی پوست شما می‌کشند. این نقوش تا حدود دو هفته باقی می‌مانند.

چگونه از قشم به جزیره هرمز برویم؟

بسیاری از گردشگرانی که به جنوب ایران سفر می‌کنند، ابتدا به جزیره قشم و سپس به جزیره هرمز می‌روند. برای اینکه بدانید چگونه می‌توان از قشم به جزیره هرمز سفر کرد، بهتر است به این شیوه عمل کنید:

برای آنکه از جزیره زیبای قشم به سرزمین جادویی هرمز سفر کنید، باید از شناورها یا اتوبوس‌های دریایی استفاده کنید. برای این کار باید ابتدا به اسکله ذاکری جزیره قشم بروید. این اسکله هر روز در ساعت‌های مشخصی، شناورهایی را به سمت جزیره هرمز روانه می‌کند.

با رفتن به اسلکه ذاکری و تهیه بلیط، می‌توانید به راحتی به جزیره زیبای هرمز برسید.

فراموش نکنید که پیش از رفتن، از ساعت‌های دقیق حرکت شناورها به سمت هرمز مطمئن شوید. همچنین باید بدانید زمانی که آب‌و‌هوا طوفانی و دریا متلاطم است، شناورها به سمت جزیره هرمز حرکت نمی‌کنند.

برنامه حرکت شناورها از اسکله ذاکری جزیره قشم به سمت هرمز به این صورت است:

ساعت ۷  و ۹ صبح.

ساعت ۱۴ و ۱۵ ظهر.

اگر‌ می‌خواهید از هرمز به قشم برگردید، برنامه شناورها به این صورت است:

ساعت ۸ و ۱۰ صبح و همچنین ساعت ۱۵ ظهر از اسکله ذاکری‌.

چطور بلیط شناور تهیه کنیم؟

برای حرکت به سمت جزیره هرمز با شناور، نیاز به خرید بلیط دارید.

این بلیط‌ها را هم می‌توانید به شکل حضوری و از گیت‌های موجود در اسکله تهیه کنید و هم به شکل اینترنتی آن را بخرید.

برای هر دو خرید حضوری و اینترنتی به کارت ملی نیاز دارید. پس حواستان باشد که آن را به همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر

بهترین فصل سفر به هرمز نیمه دوم سال است. در بهار و تابستان هوا به شدت گرم و شرجی است اما هرمز، پاییز و زمستان های معتدل و خنکی دارد و همین امر این جزیره شگفت‌انگیز را به یکی از مقصدهای اصلی گردشگران در فصول سرد سال تبدیل کرده است.

مسیرهای دسترسی به جزیره هرمز

هرمز از جزایر استان هرمزگان است و با فاصله ۸ کیلومتری از بندرعباس، نزدیک‌ترین جزیره به این شهر به حساب می‌آید. پس در هرجای ایران که هستید، کافی‌ست با قطار، هواپیما یا اتومبیل خود را به بندرعباس رسانده و از آنجا با لنج یا قایق‌های اسکله ۴۰ دقیقه‌ای خود را به هرمز برسانید. قایق‌ها به محض پر شدن و بیشتر صبح‌ها تقریبا هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، به سمت جزیره حرکت می‌کنند. آخرین قایقی که از جزیره به بندرعباس باز می‌گردد، ساعت ۴ عصر است. در راه رسیدن به هرمز از جزیره قشم هم عبور می‌کنید.

نکات قبل از سفر به جزیره هرمز

  • جز در طول فصل زمستان، هرمز گرمای طاقت‌فرسایی دارد و به ‌ندرت می‌توانید در آن سایه پیدا کنید. بنابراین هرچه می‌توانید سفرتان را نزدیک به طلوع آفتاب شروع کنید.
  • وقتی تصمیم به سفر به جزیره هرمز گرفتید باید حسابی خودتان را آماده کنید، چون در هرمز نه خبری از مرکز خرید هست و نه هتل.
  • از جاهای دیدنی جزیره هرمز در شب می توان به خانه‌ محلی‌ها یا کمپ زدن در زیر آسمان آبی و پرستاره اشاره کرد. البته اقامتگاه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید از قبل یکی از آن‌ها را رزرو کنید.
  • اگر کمپینگ را انتخاب کردید، حتما آب و غذای کافی با خود به همراه داشته باشید.

نکاتی در مورد کمپینگ در هرمز

اگر حرفه ایِ سفر باشید، کمپ زدن در هرمز و ماندن کنار دریا فراموش‌نشدنی خواهد بود. از محلی‌ها آدرس بهترین سواحل برای چادر زدن را بپرسید.

  • شب ها تا حدی هوا خنک است و بهتر است لباس گرم و کیسه خواب مناسب داشته باشید.
  • مقدار بالا آمدن آب در هنگام مد را در نظر بگیرید تا مبادا نیمه شب موج تا زیر چادرتان برسد.
  • در سواحل هرمز خبری از مغازه و امکانات رفاهی نیست، بنابراین هرآنچه لازم است از جمله آب و خوراکی حتماً در شهر بخرید.
  • سواحل خارج از شهر هستند و در بعضی از آن‌ها، هیچ دسترسی موبایلی وجود ندارد.
  • برای آتش شبانه، می‌توانید از نجاری شهر مقداری هیزم تهیه کنید یا از چوب‌ها و کنده‌های آب آورده در ساحل استفاده کنید. البته بهتر است این کار را نکنید و به جای روشن کردن آتش، با خود گازهای مخصوص کمپ ببرید.
  • به هیچ‌ وجه بوته‌ها و معدود درختان جزیره را برای کمپینگ خود آتش نزنید؛ چرا که پوشش گیاهی هرمز ناچیز و بقای اکوسیستم جانوران جزیره به آن وابسته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.