مدیک بلاگ
طب سنتی

ابتلا به بیماری ترش کردن معده

زمانی که مقداری از اسید معده، وارد مری می‌شود، به این وضعیت ترش کردن معده یا همان رفلاکس اسید می‌گویند. پس از ترش کردن معده، سوزش آزار دهنده‌ای در سر دل احساس می‌شود. اگر فرد مکررا (بیش از دو بار در هفته) دچار رفلاکس اسید شود، این احتمال وجود دارد که به بیماری GERD مبتلا باشد.

آمار‌ها نشان می‌دهند تقریبا 20% از جمعیت جهان، مشکل ترش کردن معده را تجربه کرده‌اند. همچنین، این آمار‌ها نشان می‌دهند زنان بیشتر از مردان و سفید پوستان بیشتر از رنگین پوستان به این مشکل دچار می‌شوند.

در‌ این صفحه از سایت دکتر چک، قصد داریم به بررسی علت‌ها، علائم و راه‌های درمان ترش کردن معده بپردازیم. با ما همراه باشید…

بیماری ترش کردن معده

بیماری رفلاکس اسید معده یا همان ترش کردن هنگامی اتفاق می افتد که اسید معده به طور منظم به لوله متصل به دهان و معده بازگردد. در نتیجه بازگشت مستمر اسید معده، دیواره های معده اذیت می شوند.

در شرایط طبیعی، اسفنکتر پایینی مری به محض این که مواد غذایی از آن عبور کند، بسته می شود. اگر این اسفکنتر به طور کامل بسته نشود یا به دفعات زیادی باز شود، اسید تولید شده توسط معده می تواند به سمت مری حرکت کند و در نتیجه شما می گویید که ترش کرده اید.

بسیاری از مردم هر از گاهی و حداقل دو بار در هفته با مشکل ترش کردن دست و پنجه نرم می کنند که نوع خفیف آن به شمار می رود.

بسیاری از مردم با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود و مصرف داروهای بدون نسخه می توانند حس ناراحتی ناشی از ترش کردن معده را از بین ببرند اما دسته دیگری هم هستند که این بیماری در آن ها پیشرفت کرده و تنها مصرف داروهای قوی تر یا عمل جراحی می تواند درمان حالشان شود.

علائم بیماری

احساس سوزش، قابل تشخیص‌ترین علامت ترش کردن معده است. این سوزش، در پشت ناحیه استخوان سینه احساس می‌شود و ممکن است چند ساعت طول بکشد و حتی با غذا خوردن بدتر شود.

به مرور زمان، درد به سمت گردن و گلو حرکت می‌کند و فرد طعم تلخ یا ترشی را در دهانش احساس می‌کند. برخی دیگر از علائم شایع این مشکل عبارتند از:

اگر شب ها با مشکل رفلاکس اسید معده مواجه می شوید، احتمالا این علائم هم تجربه می کنید:

علت ابتلا به ترش کردن معده

بازگشت اسید، به دلیل ضعیف یا شل شدن دریچه تحتانی مری (که اسفنکتر نیز نامیده می‌شود) اتفاق می‌افتد. در حالت عادی، این دریچه پس از ورود غذا به معده، محکم بسته می‌شود. زمانی که این دریچه ضعیف یا شل باشد، احتمال اینکه محتویات معده (که اغلب با اسید همراه است) به سمت مری حرکت کند، افزایش می‌یابد.

پس از ورود اسید به مری، سطح مری آسیب دیده و فرد دچار درد و سوزش می‌شود.

برخی از مهم‌ترین عواملی که منجر به ترش کردن معده می‌شوند عبارتند از:

اسید معده، اسید کلریدریک است که بسیار قوی است و به تجزیه مواد غذایی و از بین بردن باکتری‌های مضر کمک می‌کند. پوشش داخلی معده، در مقابل این اسید مقاومت بسیار زیادی دارد؛ اما پوشش مری چنین نیست!

مری و معده با استفاده از یک دریچه از یکدیگر جدا می‌شوند. چنانچه به هر دلیلی، غذا و اسید به مری برگردند، بافت مری آسیب می‌بیند و فرد احساس درد و سوزش در قسمت بالای معده خود می‌کند.

دلایل دیگر ابتلا به این بیماری را در قسمت زیر آورده ایم:

عوامل خطر ترش کردن معده

افراد در هر سنی، می‌توانند به این مشکل دچار شوند. گاهی اوقات، دلیل این اتفاق ناشناخته است. عواملی که می‌توانند احتمال ترش کردن معده را افزایش دهند عبارتند از:

تشخیص ترش کردن معده

بیمار با مشاهده برخی از علائم که معمولا مهم‌ترین آن‌ها درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه است، به پزشک مراجعه می‌کند. پزشک معالج نیز بر اساس وضعیت فعلی بیمار، علائم و سابقه پزشکی او، برخی یا تمام آزمایش‌های زیر را برای بررسی علائم ترش کردن معده، توصیه می‌کند:

این آزمایش‌ها، علاوه بر تشخیص ترش کردن معده، به رد بیماری‌هایی نظیر حمله قلبی، پنومونی، آمبولی ریه یا درد قفسه سینه که علائمی مشابه با ترش کردن معده دارند، کمک می‌کنند.

روش درمان ترش کردن معده

معمولا، پزشکان قبل از ارائه گزینه‌های درمان دارویی، به بیماران توصیه می‌کنند که یک سبک زندگی سالم داشته باشند. در صورتی که پس از چند هفته، هیچ بهبودی نسبی‌ای در ترش کردن معده دیده نشود، پزشک از نتایج آزمایش‌های اضافی و داروهای تجویزی، برای از بین بردن علائم استفاده می‌کند.

براي ترش كردن معده چه قرصی بخوریم؟ برخی از داروهای بدون نسخه برای درمان ترش کردن معده عبارتند از:

با اینکه می‌توانید این داروها را بدون نسخه پزشک خریداری کنید، اما عاقلانه‌ترین کار این است که مصرف را با توجه به توصیه و دستور پزشک انجام دهید.

داروهای تجویزی برای درمان ترش کردن معده عبارتند از:

جراحی و سایر روش‌ها برای درمان ترش کردن معده عبارتند از:

بهتر است برای انتخاب بهترین روش درمان ترش کردن معده، با پزشک خود صحبت کنید و با توجه به شرایط و موقعیت خود، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

خلاص شدن از ترش کردن معده، با تغییر سبک زندگی

پزشک پس از تشخیص ترش کردن معده، از بیمار می‌خواهد قبل از مصرف دارو یا جراحی، سبک زندگی خود را تغییر دهد و در صورتی که تغییر سبک زندگی هیچ بهبودی‌ای ایجاد نکرد، به سراغ گزینه‌های درمانی می‌رود.

برخی از راهکار‌هایی که برای کاهش علائم ترش کردن معده توصیه می‌شوند عبارتند از:

درمان سریع ترش كردن معده با روش های خانگی

همه ما ( کسانی که به این مشکل دچار می شوند ) به دنبال این هستیم که برای ترش کردن معده چی خوبه و چطور سریع از این مشکل خودمان را میتوانیم خلاص کنیم؟ در قسمت بالا به چندین روش پزشکی قطعی اشاره کردیم در این قسمت هم به این سوال میپردازیم که وقتی معده ترش میکند چه بخوریم؟

1. سرکه سیب

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

سرکه سیب و عسل را درون آب ریخته و آن را هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. می توانید هر چند ساعت یکبار این نوشیدنی را درست کرده و میل کنید.

خاصیت سرکه سیب

سرکه سیب اسید اضافی که در معده تولید می شود را بی اثر کرده و pH معده را متعادل می کند. با این کار ناراحتی و درد معده درمان می شود.

2. جوش شیرین

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

جوش شیرین را در آب بریزید و هم بزنید و بلافاصله آن را بنوشید. می توانید هر 4 ساعت یکبار ازین ترکیب میل کنید تا درد معده تان کمتر شود.

خاصیت جوش شیرین

جوش شیرین یک آنتی اسید طبیعی است و ازین جهت اسیدهای اضافی موجود در معده را خنثی می کند. درنتیجه پس از مصرف آن حالت تهوع و نفخ معده کم تر می شود.

3. موز برای درمان ترش کردن معده

موز، میوه ای برای ترش کردن معده محسوب می شود. میزان بالای پتاسیم موجود در موز باعث شده تا به میوه ای تماما قلیایی تبدیل شود و از این رو، مانع از این شود که اسید معده باعث تحریک مری شود. خاصیت قلیایی در موزهای نرسیده کمتر است و ممکن است حتی برای عده ای از افراد در زمره میوه هایی قرار داشته باشد که موجب ترش کردن ممی شود. پس حتما یک موز رسیده را انتخاب کنید. طالبی، گل کلم و رازیانه از خوراکی های دیگر با خاصیت قلیایی بالا هستند.

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور مصرف:

برای جلوگیری از ترش کردن معده تان می توانید قبل یا بعد از غذا یک عدد موز بخورید. بسته به وعده های غذایی که میل می کنید می توانید دو تا سه عدد موز میل کنید.

خاصیت موز

موز خیلی راحت هضم می شود و ازین جهت تولید نفخ نمی کند. پتاسیمی که در موز وجود دارد به جذب آسان مواد غذایی و هضم بهتر غذاها کمک می کند. علاوه بر این ها موز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی است و می تواند اسید های اضافی معده را خنثی کند.

4. آبجوی زنجبیل برای درمان ترش کردن معده

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور مصرف:

هر وقت که احساس کردید معده تان ترش کرده است و دچار سوء هاضمه شده اید، می توانید یک لیوان از این نوشیدنی میل کنید.

خاصیت آبجو وپای زنجبیل

آبجوی زنجبیل در اصل نوشیدنی کربوناته ای است که از عصاره زنجبیل تشکیل می شود. این نوشیدنی به دلیل ترکیبات زیست فعالی که در زنجبیل وجود دارند، سوء هاضمه و درد معده را به راحتی درمان می کند. با استفاده ا آبجوی زنجبیل از معده تان محافظت کرده و هضم غذا ها را راخت تر می کنید. مطمئناً با استفاده از این درمان خانگی از شر حالت تهوع هم خلاص می شوید.

5. چای بابونه و شیرین بیان برای درمان ترش کردن معده

از بابونه و شیرین بیان برای درمان ترش کردن معده استفاده می شود. البته ممکن است با مصرف بعضی از داروها تداخل داشته باشد. پیش از شروع مصرف این گیاهان دارویی حتما درباره میزان مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

1- بابونه خشک را حدود 15 دقیقه در آب داغ دم کنید و شیرین بیان را به آن اضافه کنید.

2- سپس جوشانده را صاف کرده و در حالی که هنوز گرم است میل کنید.

می توانید در طول روز دو تا سه فنجان ازین چای میل کنید.

خاصیت چای بابونه

فنولیک و ترپنوئید که در بابونه وجود دارند باعث آرام شدن دستگاه گوارش شما می شوند. چای بابونه می تواند از نفخ، درد معده و سوء هاضمه جلوگیری کرده و علائم ترش کردن معده را کمتر کند. علاوه بر این ها این چای باعث کاهش اسیدیته معده می شود و اسید های اضافی را خنثی می کند.

6. دارچین برای درمان ترش کردن معده

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

پودر دارچین را در آب گرم ریخته و هم بزنید و سپس آن را میل کنید.

می توانید ازین ترکیب برای درمان سریع ترش کردن معده استفاده کنید. پس از چند دقیقه مشکلتان باید رفع شده باشد و اگر نشد می توانید بعد از یک ساعت یک لیوان دیگر ازین ترکیب را میل کنید.

خاصیت دارچین

چای دارچین باعث تحریک دستگاه گوارش می شود و گاز های درون معده را آزاد کرده و در نتیجه درد و نفخ معده را درمان می کند.

7. چای سبز برای درمان ترش کردن معده

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

1- برگهای چای سبز را به مدت 5 الی 10 دقیقه درون آب داغ ریخته تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده تا دمکرده خالص بدست بیاید.

2- این چای را در حالی که هنوز گرم است میل کنید. برای خوشمزه تر شدن می توانید کمی عسل و  یا لیمو به آن اضافه کنید.

می توانید در طول روز دو تا سه فنجان چای سبز میل کنید.

خاصیت چای سبز

بار ها شنیده اید که چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. مصرف روزانه آنتی اکسیدان به کاهش میزان اسیدیته در معده کمک می کند و جلوی ترش کردن معده را می گیرد.

احتیاط: در هنگامی که علائم ترش کردن معده را دارید نباید چایی که حاوی شیر و یا فرآورده های شیری است استفاده کنید.

8. بلغور جو دوسر برای درمان ترش کردن معده

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

1- یک پیمانه بلغور جو دوسر را با آب گرم مخلوط کنید.

2- عسل و میوه دلخواهتان را به ترکیب اضافه کنید و آن را در طول روز به عنوان میان وعده میل کنید.

می توانید در طول روز یک یا دو کاسه از این دسر خوشمزه میل کنید.

خاصیت بلغور جو دو سر

بلغور جو دوسر یک میان وعده خوشمزه و ایده آل برای زمانی است که از ترش کردن معده رنج می برید. این غذا سرشار از فیبر است و به همین دلیل هضم آن بسیار آسان است.

احتیاط: در بعضی از دستور ها برای تهیه این غذا از شیر استفاده شده. یادتان باشد که اگر علائم ترش کرده معده را دارید نباید از شیر استفاده کنید چرا که ممکن است معده شما را بیشتر تحریک کند.

9. آب میوه برای درمان ترش کردن معده

در این قسمت می خواهیم چند نمونه از آب میوه ها برای درمان ترش کردن معده را به شما معرفی کنیم…

(الف) آب سیب

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

برای درمان معده ای که ترش کرده می توانید دو بار در روز یک فنجان آب سیب بنوشید. اگر احساس کردید که آب سیبتان خیلی غلیظ است می توانید با نسبت مساوی آن را با آب مخلوط کنید و سپس میل کنید.

اگر معده تان سالم است می توانید بیشتر ازین درمان استفاده کنید.

خاصیت آب سیب

آب سیب دارای خواصی که به واسطه آن از آزاد شدن بیش از حد اسید معده جلوگیری می کند.

(ب) آب لیمو

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

آب لیمو را در آب گرم مخلوط کرده و به آرامی آن را هم زده و در حالی که هنوز گرم است میل کنید.

اگر علائم ترش کردن معده تان رفع نشد می توانید بعد از چند ساعت یک فنجان دیگر ازین ترکیب بنوشید.

خاصیت آب لیمو

با آب لیمو می توانید به راحتی نفخ و سوزش سر دل را درمان کنید. آب لیمو باعث راحت تر شدن هضم غذا می شود و جریان صفرا به معده را بهتر می کند. علاوه بر این ها آب لیمو دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است و اثرات اسید معده را به راحتی خنثی می کند.

ج) آب آلوئه ورا

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

1- یک عدد برگ آلوئه ورا را از قسمتی که به ریشه و تنه اصلی وصل است ببرید و آن را برای مدتی به حالت ایستاده قرار دهید تا مایع زرد رنگ (این مایع باعث سوزش و خارش می شود) آن خارج شود. سپس برگ را روی یک بشقاب گذاشته و از وسط برش بزنید و ژل درون آن را خارج کنید.

2- دو قاشق غذاخوری از این ژل را در یک لیوان آب مخلوط کرده و سپس آن را بنوشید.

3- می توانید بقیه ژل ها را هم از برگ خارج کرده و درون یک ظرف شیشه ای ریخته و به مدت یک هفته تا 10 روز در یخچال نگهداری کنید.

برای کم کردن علائم ترش کردن معده می توانید هر روز دو لیوان آب آلوئه ورا تازه درست کرده و آن را بنوشید.

خاصیت آلوئه ورا

ژلی که در برگ آلوئه ورا قرار دارد پر از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. این زل می تواند به هضم غذا کمک کند. علاوه بر این ها باعث کاهش درد معده و دستگاه گوارشتان می شود و خاصیت قلیایی آن اسید معده اضافی معده را خنثی می کند.

10. روغن زیتون برای درمان ترش کردن معده

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور مصرف:

می توانید نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی روغن زیتون را میل کنید.

خاصیت روغن زیتون

روغن زیتون برای هضم راحت تر غذا بسیار مفید است. در نتیجه درد و سوزش معده را کاهش می دهد و باعث جلوگیری از ترش کردن معده می شود.

11. پاپایا (خربزه درختی) برای درمان ترش کردن معده

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور مصرف:

می توانید نیم ساعت قبل از غذا پاپایا را میل کنید.

خاصیت پاپایا

از گذشته تا کنون پاپایا یک درمان عالی برای معده ترش به حساب می آید. مصرف پاپایا تمام علائم هضم نادرست غذا مانند درد، نفخ و سوزش را از بین می برد.

12. ماست خانگی برای درمان ترش کردن معده

مواد لازم برای درست کردن این درمان خانگی:

دستور تهیه و مصرف:

می توانید در طول روز دو تا سه فنجان ماست ساده ای که خودتان درست کرده اید را میل کنید. می توانید این ماست را قبل از غذا، هنگام غذا یا حتی بین وعده های غذایی به عنوان میان وعده میل کنید.

مصرف روزانه ماست در دراز مدت باعث عملکرد صحیح دستگاه گوارش می شود.

خاصیت ماست

ماست سرشار از باکتریهای سالم است و به همین دلیل باعث هضم راحت تر غذا می شود. این باکتری ها از رشد باکتری های ناسالمی که باعث تولید بیش از حد اسید، نفخ و گاز در معده می شوند جلوگیری می کند.

علاوه بر درمان هایی که در بالا درمورد آن ها صحبت کردیم، می توانید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید. نوشیدن آب باعث رقیق تر شدن اسید معده و کاهش دردتان می شود. سعی کنید کمتر آب گرم بنوشید. در عوض می توانید، آب سرد یا خنک را در حالی که ایستاده اید مصرف کنید تا به سرعت دردتان کمتر شود.

در صورتی که درد معده تان با استفاده از روش های درمانی که در بالا گفته شد کمتر نشد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

لطفا در بخش نظرات، داروهای خانگی مورد علاقه تان برای درمان ترش کردن معده را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

13. آدامس فاقد قند

اگر می پرسید که ترش کردم چی بخورم، باید بگویم راه حل شما جویدن آدامس است. جویدن آدامس باعث تولید بزاق می شود. با توجه به این که بزاق به بهبود عمل بلع غذا کمک کرده و اسید معده که وارد مری می شود را خنثی می کند، در ترش کردن نقش اساسی دارد.

تشخیص ترش کردن معده

قطعا تشخیص و درمان قطعی این بیماری کار خودتان نیست و بهتر است برای اطمینان پزشک این کار را انجام دهد.

در هنگام مراجعه به پزشک، وی ابتدا درباره تاریخچه بیماری شما سوال کرده و می خواهد بداند چه غذاهایی مصرف می کنید. اگر مشخص شود به عارضه ترش کردن معده مبتلا شده اید، از شما خواسته می شود تا این آزمایشات را انجام دهید تا دلیل اصلی مشخص شود:

آیا ترش کردن معده می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد؟

ترش کردن معده، به تنهایی خطری برای سلامتی افراد ندارد. با این حال، رفلاکس اسید معده طولانی مدتی که درمان و کنترل نشده باشد، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی تری شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد قفسه سینه دارید، علی الخصوص اگر با تنگی نفس، احساس درد در قسمت بازو یا فک مواجه شده اید، باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید چرا که این علائم از نشانه های حمله قلبی به شمار می آیند.

اگر هر کدام از شرایط زیر را هم تجربه کردید، بهتر است برای ویزیت دکتر وقت بگیرید:

خلاصه مطلب

ترش کردن معده، به دلیل رفلاکس اسید معده به مری ایجاد می‌شود. از مهم‌ترین علائم این مشکل می‌توان به سوزش، درد در قسمت قفسه سینه و احساس مزه ترش یا تلخ در دهان اشاره نمود.

روش‌های درمانی زیادی برای حل مشکل ترش کردن معده وجود دارد. با این حال، پزشکان توصیه می‌کنند در صورتی که به ترش کردن معده دچار هستید، قبل از استفاده از داروهای شیمیایی یا گیاهی، در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. در صورتی که تغییر سبک زندگی نتوانست این مشکل را حل کند، پزشکان به سراغ گزینه‌های درمانی می‌روند.

ترش کردن معده، به تنهایی خطری برای سلامتی افراد ندارد؛ اما با گذشت زمان، در صورت درمان و کنترل نشدن، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند تنگ شدن مری، سرطان مری و… شود. بنابراین، بهتر است پس از مشاهده علائم و تشخیص این مشکل، برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و شروع درمان، اقدام نمایید.

در صورتی که سوال یا نظری درباره ترش کردن معده دارید، لطفا آن را در قسمت نظرات مطرح کرده و منتظر پاسخ از جانب پزشکان سایت باشید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

خواص بارهنگ + موارد مصرف

پزشک
1 سال قبل

خواص شکر تیغال، موارد مصرف + معرفی دمنوش

پزشک
1 سال قبل

سبک زندگی سالم و جوانی جمعیت/ توصیه به زوج های

پزشک
11 ماه قبل
خروج از نسخه موبایل