مدیک بلاگ
اخبار سلامت

تبریز و اصفهان در خطر تخلیه محیط زیستی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان امروز، او به خبرآنلاین، گفته است: «پیش‌تر در جلسه توجیهی به حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق کشور گفتم که اگر دریاچه ارومیه خشک شود گردوغبار نمکی تا ۴۰۰ کیلومتر شعاع دریاچه خواهد رفت، جابجایی شهر تبریز شاید ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد. توانش را ندارید، امکاناتش رو ندارید. روحانی گفت هزینه احیای دریاچه ارومیه چه قدر است؟ گفتم حداکثر یک میلیارد دلار.»

هزینه یک میلیارد دلاری معادل تنها پنج روز درآمد صادرات نفت ایران در وضعیت غیرتحریمی است؛ یعنی صادرات روزانه ۲.۵ میلیون بشکه. همچنین دولت از تخصیص یک میلیارد دلار سرمایه برای احیای این دریاچه خبرداده است. با این حال عیسی کلانتری مرداد پارسال نیز با متهم کردن مسئولان به سطحی‌نگری در قبال وضعیت این دریاچه، هشدار داده بود که دریاچه ارومیه به هر قیمت، حتی به بهای خشکاندن کشاورزی منطقه، باید احیا شود زیرا، به گفته او، خشک شدن دریاچه ارومیه پیامدهای امنیتی خواهد داشت. پیشتر مدیرکل بحران آذربایجان غربی اعلام کرده بود که هم‌اکنون ۹۵ درصد از سطح این دریاچه خشک شده است.

اصفهان در خطر فرونشست زمین

در گزارشی که دی‌ماه پارسال مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آخرین وضعیت فرونشست در کشور منتشر کرد، ضمن هشدار درباره تهدید جدی فرونشست شدید در استان‌های اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی، اعلام شده بود: «در اصفهان حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع شامل ۳۰۳۰۰ واحد مسکونی، پالایشگاه و نیروگاه برق شهید منتظری، ورزشگاه نقش جهان، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی، پست‌های خطوط انتقال نیروی فشار قوی، شهرک صنعتی محمودآباد، خطوط انتقال سوخت به فرودگاه نایین و سگزی، خطوط قطار شهری به ویژه خط اصفهان به شاهین‌شهر، ابنیه تاریخی مانند پل روی رودخانه زاینده‌رود، به‌شدت در معرض تهدیدهای ناشی از فرونشست هستند. فرونشست در تهران، به صورت مستقیم، زندگی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را تحت‌تاثیر قرار داده و مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ را به‌طور جدی تهدید می‌کند. از مهم‌ترین زیرساخت‌های در معرض خطر فرونشست شامل فرودگاه‌های امام و مهرآباد، خطوط انتقال انرژی در جنوب غرب پایتخت و خطوط قطار شهری و مترو هستند. به‌طور کلی حدود ۸ میلیون واحد مسکونی و ۲۴ میلیون نفر در کشور در معرض خطرات و آسیب‌های فرونشست قرار دارند. فرونشست در ایران ۵ تا ۷ برابر متوسط جهانی و با نرخ سالانه ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر (هر ۵ سال یک متر) رخ می‌دهد.» در این گزارش همچنین تعداد شهرهای واقع در پهنه‌های با خطر بالای فرونشست زمین در ۱۸ استان کشور اعلام شده بود؛ استان اصفهان با ۳۱ شهر، استان تهران با ۳۰ شهر، استان کرمان با ۲۵ شهر، استان خراسان رضوی با ۲۴ شهر، استان البرز با ۱۳ شهر، استان فارس با ۱۲ شهر، استان‌های یزد و همدان هر کدام با ۱۱ شهر، استان مرکزی با ۱۰ شهر، استان چهارمحال‌وبختیاری با ۸ شهر، استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان هر کدام با ۴ شهر، استان‌های قم و اردبیل و کردستان هر کدام با ۳ شهر و استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی و کرمانشاه هرکدام با یک شهر در این فهرست رده‌بندی شده بودند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

۳ روش بررسی «اصالتِ» محصولات سلامت‌محور

پزشک
1 سال قبل

تاکید «رئیسی» بر کاهش هزینه‌های دارویی مردم و کنترل قیمت‌ها

پزشک
1 سال قبل

استفاده ۱۸ درصدی از ماسک در کشور

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل