مدیک بلاگ
سلامت

بهترین زمان صرف شام

متخصصان تغذیه می‌گویند که ساعت صرف شام به عوامل مختلفی بستگی دارد، از ساعت کاری و کارهای خانه تا میزان ورزش روزانه، فعالیت‌های بدنی، خستگی و… . با این‌حال،‌ آیا چیزی با عنوان «بهترین زمان» یا «زمان ایده‌آل» برای شام خوردن وجود دارد؟!

۱. با ریتم شبانه‌روزی تان همراه شوید
بدن ما انسان‌ها از یک ریتم شبانه‌روزی طبیعی یا همان چرخه خواب‌ـ‌بیداری پیروی می‌کند؛ همان ساعت درونی بدن که به ما می‌گوید چه زمانی باید بخوابیم و چه زمان باید بیدار شویم. بسیاری از سیستم‌ها و فرایندهای بدن ازجمله متابولیسم، به همین چرخه خاص ارتباط دارند. وقتی که درباره غذا خوردن صحبت می‌کنیم هم باید به یک نظم مشخصی پایبند باشیم. پس زمانی که ریتم شبانه‌روزی بدن مختل شود مثلا با کار کردن در شب و غذا خوردن در ساعت های نامنظم و دلبخواهی، سیستم‌های طبیعی بدن هم مختل خواهند شد. همین اتفاق می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌، ‌دیابت نوع ۲، چاقی و بعضی از سرطان‌ها را افزایش دهد.

بنابراین، فواصل بین وعده‌های غذایی اصلی و میان‌وعده‌ها را طوری تنظیم کنید که بیشتر از ۳ تا ۵ ساعت بین آنها فاصله‌ای نباشد. رعایت همین اصل ساده می‌تواند از نوسانات قند خون جلوگیری کند و مانع از گرسنگی کاذب، احساس رخوت و کسالت و همچنین تحریک‌پذیری عصبی شود.

۲. بین ساعت شام و ساعت خواب شبانه فاصله بگذارید
یک معیار مهم برای تعیین وقت شام خوردن، توجه کردن به وقت خواب شبانه است. بنابراین، ابتدا باید ببینید که چه ساعتی قرار است بخوابید و بعد زمان شام خوردن را براساس آن تنظیم کنید. به‌گفته متخصصان تغذیه، حالت ایده‌آل این است که حدود ۲ تا ۳ ساعت بین آخرین وعده غذایی و خواب شبانه فاصله بگذارید. همین فاصله‌گذاری به بدن کمک می‌کند تا مرحله سنگین هضم را قبل از خواب پشت سر بگذارد. پس نزدیک بودن ساعت شام به ساعت خواب شبانه باعث می‌شود که بخش اصلی هضم به ساعات خواب منتقل شود، درحالی که چنین اتفاقی می‌تواند روندهای طبیعی بدن برای ترمیم و بازسازی خودش را مختل کند و همچنین باعث اختلال در خواب شبانه شود. جدی گرفتن این فاصله‌گذاری بین ساعت شام و خواب، اهمیت بسیار زیادی برای پیشگیری و همچنین کاهش مشکلاتی مانند سوءهاضمه، سوزش سر دل و ریفلاکس دارد.

بیشتر بخوانید:

سردی دست‌ها نشانه چیست؟/ این علائم را جدی بگیرید

۲۳۳۲۳۶

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.

مطالب مرتبط

زیاده روی در مصرف نمک ریسک این بیماری را افزایش

پزشک
7 ماه قبل

این گیاه خواص درمانی بی‌نظیری دارد

پزشک
10 ماه قبل

شناخت؛ پیشگیری و درمان فرسودگی شغلی

پزشک
1 سال قبل
خروج از نسخه موبایل