تاب آوری یعنی چه و افراد تاب آور چه ویژگی هایی دارند؟نقش تاب آوری در ارتقاء سلامت بیماران چیست؟ نحوه پرورش میزان تاب آوری بیماران خاص چگونه است؟ تاب آوری به معنای مجموعه فرآیندهایی می باشد که در کنار یکدیگر قدرت مقاومت روانی را افزایش می دهند. افراد تاب آور قدرت حل مسئله بیشتری دارند و در مقابله با مشکلات واکنش های مناسبی نشان می دهند. با این وجود با ابتلا به برخی بیماری های خاص یا صعب العلاج، قدرت تاب آوری در بیشتر بیماران کاهش پیدا می کند. این در حالی است که برای تقویت تاب آوری بیماران صعب العلاج، راهکارهای موثری وجود دارد. بر این اساس در ادامه نقش تاب آوری در ارتقاء سلامت بیماران را بررسی خواهیم کرد.

شیوه پرورش تاب آوری بیماران خاص

برای پرورش تاب آوری بیماران خاص باید بر روی جنبه های مختلفی کار کرد. بر این اساس می توان به عوامل اجتماعی، خانوادگی و… اشاره کرد که در افزایش تاب آوری نقش زیادی خواهند شد. با بررسی عوامل مختلف می توان شیوه های زیادی را شرح داد که شامل موارد زیر می باشند:

  • افزایش عزت نفس
  • هدف گذاری کوتاه مدت
  • افزایش ارتباطات اجتماعی
  • تقویت روحیه انعطاف پذیری
  • مدیریت احساسات و کنترل هیجان
  • افزایش قدرت پذیرش شرایط موجود
  • کسب اطلاعات کافی و افزایش میزان آگاهی

در کنار تمام موارد مذکور، کسب اطلاعات کافی از بیماری و شیوه های مختلف درمان یا کنترل آن از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد چرا که در اغلب مواقع ترس از بیماری یا کم شدن قدرت تاب آوری از عدم آگاهی نشات می گیرد. بر این اساس با مطالعه کافی و مشورت با پزشک یا افراد آگاه، می توان آگاهی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

بررسی تاثیر روحیه مثبت در تقویت تاب آوری بیماران

وقتی از مفهوم تاب آوری و بیماران خاص صحبت می کنیم، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که انتقال حس مثبت می تواند در روند بهبودی بیمار یا افزایش میزان تاب آوری او اهمیت فراوانی داشته باشد. بر این اساس علاوه بر تمام مواردی که به آنها کردیم، قرار گرفتن در جمع های شاد و پر انرژی می تواند موجب تقویت روحیه تاب آوری بیماران شود. در این حالی است که با حضور در اینگونه محافل نه تنها احساس منفی بیمار نسبت به شرایط از بین خواهد رفت بلکه انگیزه او نیز افزایش پیدا می کند. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که خانواده، دوستان و شرایط محیطی می توانند موجب تغییر روند بیماری شوند. با این وجود مهمترین کسی که می تواند میزان تاب آوری بیمار را افزایش دهد، خود بیمار خواهد بود.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.