قارچی که عامل بیماری کشنده «برگ نقره‌ای» برای گیاهان است، برای اولین‌بار در جهان یک کشاورز 61‌ساله هندی را مبتلا کرده. این مرد که یک قارچ‌شناس است، ابتدا علائمی شبیه به آنفولانزا و مشکلاتی در قورت‌دادن غذا داشت، سپس مشخص شد که او به بیماری قارچی Chondrostereum purpureum مبتلا شده است.

نیویورک‌پست در گزارش خود توضیح می‌دهد که پزشکان در مجله Medical Mycology Case Reports نوشته‌اند که این بیمار 61‌ساله با مشکلاتی ازجمله گرفتگی صدا، مشکل در بلع، گلودرد و خستگی به مدت سه ماه به بیمارستان مراجعه کرده است. سپس آن‌ها پرونده‌های مربوط به او را با سازمان بهداشت جهانی (WHO) به اشتراک گذاشته‌اند.

تشخیص و درمان عفونت قارچ در مرد 61‌ساله

پزشکان روی این مرد اسکن رادیوگرافی و سی‌تی انجام دادند. در آزمایش اشعه ایکس روی قفسه سینه بیمار هندی هیچ مشکلی گزارش نشد، اما نتایج سی‌تی اسکن آن نوعی آبسه را در گردن او نشان می‌داد. این نوع آبسه می‌تواند راه‌های هوایی را مسدود و عفونت‌های خطرناکی ایجاد کند که درصورت عدم تشخیص و درمان سریع می‌تواند کشنده باشد.

درنهایت پزشکان موفق شدند تا عفونت را به‌طور کامل از بدن مرد خارج کنند و آن را برای انجام آزمایش‌های بیشتر به سازمان بهداشت جهانی شمال هند بفرستند.

نکته قابل‌توجه در مورد پرونده این بیمار که سؤالات مهمی را برای پزشکان ایجاد کرده، توانایی پاتوژن‌های گیاهی در ایجاد بیماری برای انسان و حیوانات سالم است. پروفسور «الین بیگنل» از مرکز قارچ‌شناسی «دانشگاه اکستر» انگلستان ادعا می‌کند که بیمار ممکن است یک نوع نقص ایمنی ژنتیکی ناشناخته داشته باشد. او همچنین توضیح داده که این مرد به‌دلیل شغل خود ممکن است در معرض تعداد بسیار زیادی هاگ قرار گرفته باشد.

این گزارش درحالی منتشر شده است که به‌دنبال پخش سریال لست آف آس، عفونت‌های قارچی مورد‌توجه قرار گرفته‌اند. پیش از این در گزارشی تحت عنوان «آیا قارچ‌های سریال The Last of Us واقعی هستند و می‌توانند روزی انسان‌ها را آلوده کنند؟» به شواهدی اشاره کرده بودیم که نشان می‌دهند قارچ‌های سریال واقعی هستند و ممکن است در آینده برای انسان‌ها نیز خطرساز باشند.

WHO تاکنون 19 قارچ را در دسته مواردی که می‌توانند سلامت عمومی را تهدید کنند، قرار داده است. ازجمله این قارچ‌ها می‌توان به گونه‌های کاندیدا اشاره کرد که موجب آفت دهان می‌شوند. کریپتوکوکوس نئوفورمانس قارچ دیگری است که می‌تواند بر انسان‌ها تأثیر بگذارد و ریه و مغز آن‌ها را آلوده کند و باعث ذات‌الریه و مننژیت شود.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.