دیپلمات‌های ۱۷۵ کشور هفته آینده برای انجام مذاکرات مربوط به معاهدات جهانی پلاستیک در پاریس گرد هم می‌آیند. براساس اولین پیش‌بینی آب‌وهوایی مربوط به آلودگی میکروپلاستیک‌ها، پایتخت فرانسه هم‌زمان با مذاکرات پنج روزه، برای اولین‌بار بین ۴۰ تا ۴۸ کیلوگرم میکروپلاستیک شناور در ۲۴ ساعت را در هوای خود تجربه خواهد کرد.

این‌بار شاید دیپلمات‌ها مجبور باشند نه تنها چتری برای جلوگیری از خیس‌شدن در باران با خودشان به همراه داشته باشند، بلکه باید نگران میکروپلاستیک‌های مضر شناور هم باشند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که میکروپلاستیک‌های شناور در هوا شاید تا ده برابر رقم پیش‌بینی‌شده نیز افزایش پیدا کند.

«مارکوس گاور»، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی‌های میکروپلاستیک در بنیاد Minderoo مستقر در پرث استرالیا، می‌گوید: «باتوجه به این پدیده، احتمالاً مذاکره‌کنندگان، بیشتر روی موضوع آلودگی‌های میکروپلاستیک تمرکز خواهند کرد.»

ذرات میکروپلاستیک در محیط تجزیه شده و به‌صورت یک کوکتل سمی وارد بدن ما می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به شکل غیرقابل‌تصوری به سلامتی ما آسیب وارد کنند.

نگرانی‌های زیادی در مورد تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر محیط زیست در سال‌های اخیر مطرح شده است. در طبیعت، میکروپلاستیک‌های چند رنگ، کمتر از ۵ میلی‌متر (۰.۲ اینچ) قطر دارند. این میکروپلاستیک‌ها در یخ‌های نزدیک قطب شمال و در دل ماهی‌هایی که در عمیق‌ترین و تاریک‌ترین نقاط اقیانوس‌ها حرکت می‌کنند، یافت شده‌اند.

براساس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، زباله‌های پلاستیکی هر سال بیش از یک میلیون پرنده دریایی و صد هزار پستاندار دریایی را از بین می‌برند. روزانه ۱۰ میلیون قطعه میکروپلاستیک وارد بدن نهنگ‌های آبی می‌شود. هر دقیقه معادل یک کامیون زباله وارد اقیانوس‌ها می‌شود. در انسان نیز قطعات میکروسکوپی پلاستیک در خون، شیر مادر و جفت شناسایی شده است.

«کریستوس سیمئونیدس»، متخصص اطفال، محقق بیمارستان تحقیقاتی کودکان مرداک و بنیاد میندرو می‌گوید: «در بدن ما، میکروپلاستیک‌هایی با ابعاد بین ۱۰ نانومتر تا یک میکرومتر وجود دارد. این میکروپلاستیک‌ها به احتمال زیاد از طریق غشای بیولوژیکی وارد بافت بدن می‌شوند.»

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.