فرش ابریشم دستباف قم یکی از گران هاترین هنر دستی است که با توجه به زیبایی و کیفیت که دارد به عنوان نفیس ترین فرش دستباف ایرانی در جهان شناخته شده است که به کیفیت عالی، بافت ظریف، رنگ‌بندی بی‌نظیر و نقش و نگارهای متنوع شهرت دارد. طرح‌ها و نقش‌های به کار رفته در فرش دستباف قم از جمله طرح های چشم نواز فرش ایرانی است. به‌ طوری که خریداران در زمان خرید فرش دستباف محو زیبایی حیرت‌انگیز نقش و نگارهای فرش ابریشم دستباف قم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با فرش دستباف تمام ابریشم قم و انواع طرح های بی نظیر  فرش ابریشم دستباف قم آشنا خواهیم کرد.

 

درباره فرش دستباف تمام ابریشم قم بیشتر بدانید

فرش دستباف تمام ابریشم قم یکی از معتبرترین و جذاب‌ترین انواع فرش‌های دستباف در ایران است که به ‌دلیل طرح‌های ظریف و ابریشمی، رنگ‌بندی متنوع و استفاده از مواد اولیه باکیفیت توانسته علاوه بر ایران به سایر کشورهای خارجی هم صادر شود.

فرش دستباف شهر قم یک کالای اصیل، لوکس و ارزشمند است که توانسته در بازارهای جهانی به مقام اول دست یابد. الیاف این فرش‌ها معمولا با رنگ‌های طبیعی مانند پوست گردو، پوست انار، روناس و… رنگ آمیزی و توسط قالیبافان قمی بافته می‌شوند. قیمت فرش دستباف تمام ابریشم قم نسبت به سایر دست بافته‌های ایرانی بالاتر است. بافت ظریف، پرزهای کوتاه، طراحی زیبا، تراکم بافت بالا و الیاف ابریشم خالص از جمله دلایل محبوبیت این فرش دستباف تمام ابریشم شده ‌است.

از پرکاربردترین طرح و نقش‌ها در فرش دستباف قم می‌توان به شکارگاه، لچک ترنج، شاه‌ عباسی، محرمات، درختی، خشتی، اسلیمی، محرابی و… اشاره کرد. در بین تمامی این نقش و نگارها، طرح شکارگاه قم یکی از معدود طرح‌های فرش دستباف است که از گذشته تاکنون اصالت و کیفیت خود را حفظ کرده و در بین علاقه‌مندان و طراحان داخلی مدرن و سنتی با استقبال زیادی روبه‌رو شده ‌است.

بیشتر بخوانید: مقاله انتخاب جدیدترین رنگ سیسمونی نوزاد دختر و پسر 1402| 2023

قالی ایرانی

انواع طرح‌ها و نقش‌های فرش ابریشم قم

اولین و اصلی‌ترین دلیل محبوبیت فرش‌های ابریشم دستباف قم، جذابیت و منحصر به فرد بودن طرح، نقش و رنگ‌های این فرش‌هاست که مشابه آن در فرش دستباف هیچ شهری پیدا نمی‌شود. فرش‌های ابریشم قم شامل طیف وسیعی از طرح‌ها و نقش‌های متنوع از جمله طرح‌های شکارگاه، لچک ترنج، خشتی، درخت زندگی، بته‌ جقه، قابی، افشان، طاووس، سروی، گنبد، گلدانی، کومه، ترنج خورشیدی، ترنج ساده، گل فرنگ، محرابی و… می‌شوند.

پر طرفدارترین و پرفروش‌ترین طرح‌های فرش دستباف ایرانی عبارتند از :

  • طرح شکارگاه
  • طرح لچک ترنج
  • طرح خشتی
  • طرح افشان
  • طرح محراب

طرح شکارگاه:
یکی از اصیل‌ترین طرح‌های فرش دستباف ابریشم قم، طرح شکارگاه است. طرح این نوع فرش دستباف اغلب برگرفته از داستان‌های تاریخی و معاصر است، بنابراین فرش این منطقه با سایر مناطق بسیار متفاوت است. در فرآیند بافت فرش ابریشم دستباف قم از مواد اولیه طبیعی و مرغوب استفاده شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

نقش شکارگاه در ابعاد و اندازه‌های مختلف بافته می‌شود که بسته به ذوق و سلیقه بافنده، رنگ‌بندی و طرح بندی متنوعی دارد. نمونه‌های متنوعی از فرش ابریشم قم با طرح شکارگاه را می‌توانید در سایت فرش آریاس ملاحظه کنید.

طرح لچک ترنج:
طرح لچک ترنج یکی از پرکاربردترین طرح‌های فرش دستباف ابریشم قم است که دارای طرح بندی و رنگ بندی فوق‌العاده بالایی است. فرش دستباف طرح لچک ترنج دارای طرح‌های هندسی (مانند مثلث، لوزی و خطوط ساده)، طرح گل‌ها و گیاهان، نقوش حیوانات مانند طاووس، بز، پرنده، شتر و نقش‌های انتزاعی هستند. در این میان قالی و قالیچه‌های بافت قم را هم می‌توانید در طرح لچک و ترنج مشاهده کنید.

طرح خشتی:
طرح خشتی یکی از قدیمی‌ترین طرح‌های فرش دستباف قم است که از چینش منظم طرح‌های مختلف در داخل مستطیل‌های کوچک و بزرگ بافته شده ‌است. نقش گلدان، گل، بوته، پرندگان، درختان سرو و بید و حتی طرح حیوانات را در طرح خشتی فرش تمام ابریشم قم می‌بینید. بافندگان هنرمند قمی در نقش و نگار این فرش‌ها از طبیعت و عناصر طبیعی الهام می‌گیرند.

طرح افشان:
یکی از زیباترین نقوش فرش دستباف قم، طرح افشان است. این طرح ترکیبی از خطوط منحنی متصل به یکدیگر تشکیل شده ‌است که با گل و شکوفه در هم آمیخته شده و قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. در طرح افشان فرش ابریشم دستباف قم نقش و نگارها به ‌هم‌ پیوسته هستند و این پیوستگی در سرتاسر فرش مشاهده می‌شود. وجود نظم و به ‌هم پیوستگی و عدم بی‌نظمی در طرح از ویژگی‌های اصلی نقش افشان است.

طرح محرابی:
یکی دیگر از طرح‌ها و نقش‌های مورد استفاده در فرش‌های دستباف قم، طرح محرابی است. این طرح اصیل و قدیمی بیشتر در فرش‌های کوچک و قالیچه‌های قم به کار می‌رود. کارکرد اصلی طرح محرابی، محراب نماز و تزئینات دور فرش است.

انواع طرح‌های محرابی عبارتند از:

  • محرابی تلفیقی
  • محرابی گلدانی
  • محرابی درختی
  • محرابی لچک
  • محرابی حیوان
  • محرابی ستون

 

قیمت گذاری فرش دستباف تمام ابریشم قم

هر کدام از طرح‌های فرش دستباف ایرانی با توجه به جنس الیاف، ابعاد و اندازه، قدمت و… قیمت‌های متفاوتی دارند. در بین این فرش‌ها از فرش دستباف تمام ابریشم قم می‌توان به عنوان گران‌ قیمت‌ترین فرش دستباف ایرانی یاد کرد.

عوامل متعددی از جمله اندازه فرش، میزان ابریشم مصرفی، مارک فرش، تعداد رنگ‌های به کار رفته در فرش، نوع طرح و نقشه فرش، ظرافت در بافت و مواد اولیه مرغوب و باکیفیت در تعیین قیمت فرش دستباف قم تأثیرگذار هستند. از آنجایی که این فرش‌ها مواد اولیه مرغوب و باکیفیتی دارند، تقاضا برای آنها بسیار بالا است، بنابراین قیمت انواع فرش دستباف تمام ابریشم قم نسبت به سایر دست بافته‌های ایرانی بالاتر است. به طور کلی نمی‌توان قیمت ثابت و مشخصی برای فرش ابریشم دستباف قم در نظر گرفت، زیرا قیمت‌ها به دلیل نوسانات بازار دائماً در حال تغییر هستند.

بهترین فروشگاه آنلاین فرش ابریشم دستباف قم

در این مطلب به طور مفصل با فرش ابریشم دستباف قم و انواع طرح‌های آن آشنا شدیم. این فرش در نوع خود بی‌نظیر است و علاوه بر اینکه یک قالی ایرانی است، یک اثر هنری گران بها هم محسوب می‌شود. اگر قصد خرید فرش ابریشم قم را دارید، پیشنهاد ما فروشگاه آنلاین آریاس است. فروشگاه آنلاین فرش آریاس، سابقه درخشانی در زمینه فروش انواع فرش‌های اصیل و دستباف تمام ابریشم قم دارد.

برای دیدن طرح‌های جذاب و متنوع فرش ابریشم قم در خانه و بدون دردسر و همچنین تجربه خریدی مطمئن و اقتصادی، می توانید همین حالا به نشانی https://arias.ir/ مراجعه کنید. کارشناسان آریاس برای ارائه مشاوره رایگان خرید نیز در خدمت شما هستند.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.