به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیرقلی جعفری با بیان اینکه بودجه مهمترین سند مالی و اداری کشور است، اظهار داشت: در بودجه نباید هزینه‌های غیرضرور و فاقد اولویت وجود داشته باشد، شفافیت منابع و مصارف نیز حائز اهمیت است، در واقع بودجه باید با اجتناب از تغییر قوانین دائمی به ثبات اقتصادی کشور کمک کند.

جعفری با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۲ در بخش کشاورزی رضایت بخش نیست، بیان کرد: متاسفانه این بخش همیشه دچار عقب افتادگی بوده که امسال نیز اینگونه است، منابع عمومی در بودجه ۱۴۰۲، ۴۰ درصد افزایش دارد، اما کشاورزی ۲۰ درصد افزایش یافته است که این مقدار با اهداف در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی مغایرت دارد.

با بودجه بخش کشاورزی بودجه ۱۴۰۲ کشاورز به زحمت می‌افتد

وی با بیان عدم تحقق هدفگذاری‌های بخش کشاورزی با بودجه پیش بینی شده ۱۴۰۲، بیان داشت: در سال جاری تحقق الگوی کشت توسط ریاست جمهور رونمایی شد، اما اجرایی شدن این طرح و اهداف دیگر در بخش کشاورزی نیاز به سهم بیشتری در بودجه دارد و با ۲۰ درصد امکان تحقق این برنامه‌ها وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه با این بودجه پیش بینی شده در بخش کشاورزی، کشاورز به زحمت می‌افتد، افزود: در تمامی کشورها توجه ویژه به بخش کشاورزی می‌شود چرا که امنیت غذایی خط قرمز هر کشوری است و باید به این نکته توجه کرد.

جعفری با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور به امنیت ملی گره خورده است، خاطرنشان کرد: اولویت اول غذای مردم است، اما این بودجه اولویت‌ها را به صورت کامل پوشش نمی‌دهد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تلاش دارد تا تغییرات لازم را در بودجه ۱۴۰۲ در بخش کشاورزی انجام دهد تا بتوان اهداف این بخش را قابلیت اجرا بخشید.

ضرورت افزایش اعتبار مقابله با تنش آبی در بودجه ۱۴۰۲

وی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ توجه ویژه به بخش آب شده است، ادامه داد: بازتخصیص آب و تعرفه آب صنایع در بودجه دیده شده که این مسئله موجب بهره‌وری آب می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: پیش‌بینی ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های تامین آب عدد خوبی است و ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز در ردیف‌های متفرقه مقابله با تنش آبی اضافه شده که پیشنهاد می‌شود این مقدار افزایش یابد.

وی با اشاره به افزایش ۱۶ درصدی فصل منابع آب در بودجه ۱۴۰۲، گفت: ۵۰۰ میلیون دلار برای تهاتر نفت پیش بینی شده است، همچنین ۲۳ درصد اعتبارات آب و فاضلاب شهری و روستایی رشد داشته که مطلوب است گرچه که با تورم جامعه این مقدار همخوان نیست.

جعفری خاطرنشان کرد: ۲۸ درصد رشد اعتبارات آبرسانی به مناطق مختلف در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده است و به نظر می‌رسد دولت توانسته افزایش‌ها را اعمال کند.

جعفری بیان کرد: در مجلس به دنبال افزایش زیاد سقف این مقادیر نبوده، اما امید است با تلاش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اتفاقات خوبی در مورد طرح‌های آبی و تعادل بخشی به آن‌ها صورت گیرد.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.