به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با آغاز موج هشتم کرونا در کشور با زیرسویه‌های جدید اُمیکرون، انتظار می‌رفت از اواخر آذر تاکنون با افزایش بالای موارد کرونا در کشور مواجه شویم، اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و شیب صعودی موارد بیماری بسیار آرام پیش رفت که به گفته متخصصان سلامت، ‌این موضوع می‌تواند ناشی از ایمنی‌زایی به دنبال تزریق واکسن یا به دلیل ایمنی ناشی از ابتلا به بیماری باشد. با این حال برخی متخصصان سلامت معتقدند که باوجود موارد تک‌گیر کرونا، شاید نتوان این اطمینان را داد که ما کاملا از این موج عبور کرده‌ایم.

باید توجه کرد که رفتار کرونا و زیرسویه‌های آن، آنقدر متفاوت بوده است که شاید پیش‌بینی آینده و قضاوت قطعی درباره آن زود باشد، اما همچنان مهمترین اقدامی که می‌تواند در برابر این ویروس هزار رنگ موثر باشد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و … است تا بتوانیم از درگیری با این ویروس مصون بمانیم.

در حال حاضر بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱، (از اول تا هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱) پایین و بالغ بر ۳۲.۰۱ درصد بوده است.

روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از یک تا هشت بهمن ماه ۱۴۰۱ می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۲۸ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۵.۲۰ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان لرستان با ۸۵.۵۱ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان تهران با ۳۳.۴۴ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۲۱ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۵.۲۰ درصد بوده است که فرودگاه‌ها با ۹۴.۴۴ درصد بیشترین میزان رعایت و سالن‌های سینما و تئاتر با ۳۲.۳۵ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۸ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، ۱۸.۰۱ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در استان خراسان جنوبی با ۳۲.۸۱ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۶.۱۱ درصد بوده است.

همچنین میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی کشور نیز از ۲۱ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، ۱۸.۰۱ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۶۶.۶۷ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به سالن‌های سینما و تئاتر با ۴.۴۱ درصد بوده است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۸ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، ۳۰.۱۵ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان خراسان جنوبی با ۴۷.۳۵ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۱۶.۶۸ درصد بوده است.

همچنین میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور از ۲۱ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، ۳۰.۱۵ درصد بوده که فرودگاه‌ها با ۷۷.۷۸ درصد بیشترین درصد رعایت و سالن‌های سینما و تئاتر با ۱۵.۴۴ درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۸ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، ۴۴.۲۹ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت مربوط به استان ایلام با ۸۱.۸۹ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به زنجان با ۳۱.۸۳ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور از ۲۱ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، ۴۴.۲۹ درصد بوده است. استادیوم‌ها با ۹۶ درصد رعایت تهویه مناسب در بالاترین حد رعایت بوده و سالن‌های سینما و تئاتر با ۳۲.۳۵ درصد در قعر رعایت این پروتکل قرار دارند.

در عین حال طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ ۲۸ دی تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۱۴۸۹۰۲ مورد بازرسی انجام شده است.

همچنین طی این مدت تعداد ۲۷۸۸۵ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۵۱۰ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.

آخرین وضعیت شکایات مردمی سامانه ملی پاسخگویی ۱۹۰ وزارت بهداشت در مقابله با کرونا

گزارش شکایات مردمی در بخش بهداشت سامانه ملی پاسخگویی ۱۹۰ نیز نشان می‌دهد که تعداد کل تماس‌های پاسخ داده شده ۳۳۱۵ تماس بوده است و تعداد کل شکایات ثبت شده نیز ۱۳۷۹ شکایت بوده است. همچنین بیشترین مکان مورد گزارش برای ثبت شکایات بهداشتی مربوط به نانوایی‌ها با ۱۶ درصد است.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.