به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز، آنتی بیوتیک خانگی شاید به سرعت یک آنتی بیوتیک صنعتی، نتواند عفونت باکتریایی یا ویروسی را درمان کند اما خطرات به مراتب کمتری برای بدن دارد. داستان از این قرار است که وقتی برای درمان یک بیماری مثل سرماخوردگی، انواع دارو و قرص آنتی بیوتیک را مصرف می‌کنید، سیستم ایمنی بدن به مرور زمان در برابر این داروها مقاوم می‌شود. به طوری که بعدها ممکن است در برابر بیماری‌های کشنده‌ای مثل کرونا نتواند مقاومت کند. بنابراین برای درمان برخی از بیماری‌های عفونی مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی بهتر است با مشورت پزشک، آنتی بیوتیک خانگی مصرف کنیم تا با عامل بیماری مقابله کند. در ادامه به چند نوع از این داروهای طبیعی می‌پردازیم.

عسل قدیمی‌ترین آنتی بیوتیک

عسل با داشتن پراکسید هیدروژن، دارای خواص ضد باکتریایی است. همچنین به دلیل داشتن قند بالا از رشد برخی از باکتری‌های مضر در بدن پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، عسل سطح pH پایینی دارد. این ویژگی باعث می‌شود تا رطوبت از باکتری‌ها دور شود. در حالی که باکتری‌ها در محیط مرطوب سریع‌تر رشد می‌کنند. برای درمان زخم‌ها بهتر است عسل طبیعی را روی ناحیه مدنظر بمالید. برای درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هم می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را با یک فنجان آب گرم یا دمنوش آویشن ترکیب کنید.

عصاره‌ سیر ضد میکروب قدرتمند

یکی دیگر از آنتی بیوتیک‌های خانگی سیر است که قطعاً با خاصیت ضدمیکروبی آن آشنایی دارید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ روی سیر انجام شد که نشان داد مصرف عصاره سیر بدن را در برابر عفونت مقاوم می‌کند. طرز تهیه آنتی بیوتیک خانگی به این صورت است که باید عصاره این ماده خوراکی را بکوبید و سپس شیره آن را بگیرید. این عصاره را با همان مقدار روغن زیتون ترکیب کنید. البته در مصرف سیر نباید زیاده روی کنید زیرا باعث خون ریزی داخلی می‌شود. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از سیر به عنوان آنتی بیوتیک، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

روغن آویشن مقابله با 120 باکتری

در مطالعاتی که روی اسانس آویشن صورت گرفت، مشخص شد که برای از بین بردن بیش از ۱۲۰ نوع باکتری مضر قابل استفاده است. البته نباید روغن اسانس این گیاه را به صورت خوراکی مصرف کنید. اسانس و روغن آویشن فقط برای استفاده خارجی است. شما نباید روغن آویشن را از طریق دهان مصرف کنید. برای تهیه آنتی بیوتیک خانگی باید روغن آویشن را با یک روغن دیگر (زیتون و نارگیل) به مقدار مساوی ترکیب کنید. این کار در ابتدا باعث سوزش محل زخم می‌شود. سپس آن را بهبود می‌دهد و از بروز عفونت پیشگیری می‌کند. افرادی که فشارخون بالایی دارند یا به پرکاری تیروئید مبتلا هستند، نباید از اسانس آویشن استفاده کنند.

زنجبیل چند منظوره

جامعه‌ علمی زنجبیل را به عنوان یک آنتی‌بیوتیک خانگی می‌شناسد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ روی این گیاه صورت گرفت که نشان داد زنجبیل قدرت فوق‌العاده‌ای در مقابله با انواع باکتری‌ها دارد. البته در کنار درمان عفونت، به کاهش قندخون، درمان تهوع و صرع هم کمک می‌کند.

پرتقال سلاح سیستم ایمنی بدن

بسیاری پرتقال را به عنوان یک آنتی بیوتیک خانگی به حساب می‌آورند. این میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. همچنین پرتقال خاصیت ضدالتهابی دارد. به دلیل وجود ویتامین C در این میوه، سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید: آن چه به عنوان آنتی‌بیوتیک خانگی به شما معرفی کردیم، باید به اندازه و درست مصرف شود تا از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی پیشگیری کند. زیاده‌روی در مصرف آن‌ها خطرات دیگری را به دنبال دارد پس به صرف طبیعی بودن در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

سلب مسئولیت: منبع این مطلب این سایت بوده و باز نشر توسط سایت مدیک بلاگ بر مبنای تایید بر محتوای آن نمی باشد.